كاربرد : با استفاده از این مقیاس، طیف وسیعی از جنبه‌های رفتاری بزرگسالان و آسیب‌شناسی روانی آن ها مورد ارزیابی قرار میگیرد.


خلاصه ای از این حیطه‌ها عبارتند از:

اضطراب / افسردگی

مشکلات اضطرابی

شکایات جسمانی

مشکلات نقص توجه / بیش فعالی

مشکلات رفتار پرخاشگرانه

گوشه گیری

مشکلات رفتار ضد اجتماعی و بسیاری حیطه های دیگر

با این ارزیابی كلی، درمانگر می‌تواند مشكل فرد را به طور اطمینان بخشی تشخیص دهد و بر طبق آن برنامه درمانی مناسبی را طراحی كند.

روش اجرا : این پرسشنامه توسط شخص مراجع تكمیل می‌شود و كلیه مشكلات عاطفی، رفتاری و اجتماعی فرد را درجه‌بندی می کند. سپس 3 نوع نمره از كلیه‌ی مقیاس‌ها به دست می‌آید كه شامل نمرات خام، رتبه‌های درصدی و نمراتT است كه در یك نیمرخ نمایش داده می‌شود.

رده سنی : این پرسشنامه برای سنین 18 تا 59سال كاربرد دارد.

برخی از موارد استفاده آزمون ASR :

این آزمون را میتوان بصورت دوره ای بر روی آزمودنی تحت درمان انجام داد تا متوجه شویم دامنه مشکلات به حد نرمال رسیده است یا خیر .

در نیمرخ مقیاسهای سندرم ها ، مواردی چون اضطراب/افسردگی ، گوشه گیری/افسردگی ، شكایات جسمانی ، مشكلات اجتماعی ، مشكلات تفكر ، مشكلات توجه ، رفتار قانون شكنی و رفتار پرخاشگرانه مورد ارزیابی قرار میگیرند .

در نیمرخ DSM مشكلاتی چون مشكلات اضطرابی ، مشكلات جسمانی ، مشكلات كمبود توجه و بیش فعالی ، مشكلات رفتار مقابله ای و ... مورد ارزیابی قرار میگیرند .

این آزمون همچنین مقیاسهای مشكلات درونی سازی و برونی سازی و مشكلات كلی را ارزیابی مینماید .

این آزمون به ویژه در غربالگری پیش از مصاحبه بالینی اهمیت فراوان دارد.

در صورت نمایان شدن مشکل در هر حیطه ، آزمون های تخصصی آن حیطه برای اثبات وجود مشکل اجرا خواهد گردید.

فرزین اعتمادمقدم

آزمون IVA تشخیص دقیق اختلال نقص توجه / بیش فعالی و تفکیک مشکلات نقص توجه دیداری و شنیداری

IVA، یک آزمون پیوسته دیداری شنیداری 20 دقیقه ای است که دو عامل اصلی یعنی کنترل واکنش و توجه را مورد ارزیابی قرار می دهد.
آزمون IVA+PLUS بر مبنای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-IV تدوین شده و به تشخیص و تفکیک انواع ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بیش فعال(تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته (NOS)، می پردازد.
بعلاوه از این آزمون برای بررسی مشکلات و اختلالات دیگری نظیر مشکلاتِ خود کنترلیِ مرتبط با جراحت سر، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات یادگیری، زوال عقل و مشکلات پزشکی دیگر، استفاده می شود. این آزمون برای افراد ۶ سال به بالا و بزرگسالان قابل اجرا می باشد. مدت زمان اجرای این آزمون (همراه با بخش آموزش) حدوداً ۲۰ دقیقه می باشد. تکلیف آزمون شامل پاسخ یا عدم پاسخ (بازداری پاسخ) به ۵۰۰ محرک آزمون می باشد. هر محرک فقط یک و نیم ثانیه ارائه می گردد. بنابراین، آزمون به حفظ توجه نیاز دارد.

مزایای استفاده از آزمون IVA :

۱- در ۲۰ دقیقه به درمانگر کمک می کند تا انواع بیش فعالی را بر اساس DSM تشخیص دهد.

۲- به درمانگر در تشخیص دقیق کمک می کند.

۳- انواع عدم دقت بینایی و شنوایی و تکانشی بودن را اندازه گیری کند.

۴- به والدین و معلمین کمک می کند تا به مشکلات کودک و دانش آموز خود واقف گردند. برای مثال کودک در یادگیری از طریق بینایی مشکل دارد و یا شنوایی.

۵- بهترین سبک یادگیری کودک را آشکار می کند.

۶-اجرای آن بسیار آسان است و مراجع و درمانگر هیچ مشکلی در اجرای آن ندارند.

۷- بدلیل برخورداری از ثبات بالای آزمون-آزمون مجدد به درمانگر کمک می کند تا اثر درمان را بررسی کند.

۸- به درمانگر کمک می کند تا از مشکلات انگیزشی و آسیب های عصبی آگاه شود.

۹- از نتایج ان می توان برای فعالیت های پژوهشی استفاده کرد.

۱۰- از نوع پیشرفته که برای سن ۱۸ سال به بالا استفاده می شود می توان کنش های اجرایی مغز که در بیمارانی مانند آسیب های مغزی، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات یادگیری، زوال عقل مختل می شود، استفاده کرد.

تست IVA چهار مقوله اصلی را اندازه گیری می کند:

۱- توجه :که هوشیاری، کانون توجه و سرعت را در هر کدام از انواع توجه مداوم، انتخابی، تقسیم شده، متمرکز و متناوب اندازه گیری می کند.

۲- کنترل پاسخ که شامل: احتیاط، تحمل، ثبات و تنظیم حرکات ظریف حرکتی است.

۳- کیفیت که شامل: سبک یادگیری و آمادگی برای یادگیری است.

۴- اعتبار: درک، روانی-حرکتی و مقاومت در برابر خستگی را می سنجد.

به طور کلی این آزمون ۵۰ ویژگی را در دو بعد بینایی و شنوایی اندازه گیری می کند و مشخص می کند مغز فرد در پردازش اطلاعات بینایی و شنوایی و پاسخ حرکتی چگونه عمل می کند.

از مهم ترین ۵۰ ویژگی مورد ارزیابی IVA می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

۱-احتیاط Prudence
این مقیاس نشان می دهد که فرد با تفکر و تامل به محرک ها پاسخ می دهد و یا ناگهانی و بدون برنامه ریزی قبلی. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده بی دقتی، بی فکری و اقدام بدون فکر فرد باشد.
۲- ثبات Consistency
گاهی اوقات فرد مجبور است که به یک محرک تکراری برای مدتی طولانی پاسخ بدهد که برای گرفتن پاسخ بهتر نیاز به توانایی حفظ تمرکز دارد. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده بی دقتی و حواس پرتی در هنگام انجام تکالیف تکراری باشد .
۳- تحمل Stamina
برای موفقیت لازم است فرد نیروی خود را حفظ کند و این مقیاس نشان می دهد که سرعت واکنش فرد در نیمه اول آزمون با نیمه دوم آزمون یکسان است و یا فرد کاری را با انرژی شروع می کند و بعد از مدتی انرژی کاهش و یا از بین می رود. این مقیاس برای شناسایی مشکلات در توجه طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد.
۴- تنظیم حرکات ظریف Fine Motor Regulation
موفقیت در هر کاری لازمه اش این است که فرد دستور العمل را رعایت کند و نت خارج از دستور نزند. این مقیاس اطلاعاتی را فراهم می کند که فرد بر مبنای دستورالعمل آزمون عمل می کند و یا هر طریق که خودش دوست دارد. گاهی اوقات نیاز است که فرد صبر کند و گاهی سریع پاسخ دهد. این مقیاس، شدت بی قراری و نا آرامی و بی حوصلگی فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد.
۵-مقیاس توجه Attention
2 نوع توجه در انسان مهم است دیداری و شنیداری، که در هر کدام سه بعد: تمرکز، سرعت و هوشیاری و یا گوش بزنگی وجود دارد:
۱-۵ -هوشیاری و یا گوش به زنگی Vigilance
در پاسخ به محرک ها فرد باید گوش به زنگ باشد که چه زمانی به محرک اصلی ( پاسخ درست) پاسخ بدهد و چه زمانی به محرک خطا ( پاسخ نادرست) پاسخ ندهد. خطا زمانی صورت می گیرد که فرد به محرک خطا پاسخ بدهد و به محرک اصلی با بی دقتی پاسخ دهد. نمره پایین می تواند نشان دهنده دادن پاسخ از روی سهل انگاری و بی اعتنایی باشد.
۲-۵ -تمرکز Focus
این عامل بیانگر تغییر واریانس سرعت عکس العمل در پاسخهای صحیح است. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده توجه ضعیف و پاسخ دادن سرسری فرد باشد .
۳-۵-سرعت Speed
سرعت ، زمان واکنش به پاسخ های صحیح را اندازه گیری کرده و سرعت پردازش مغزی را مورد بررسی قرار می دهد. نمره پایین نشان دهنده این است که فرد تمایل به وقت تلف کردن دارد و یا دچار کندی روانی-حرکتی است.
۶- ادراک Comprehension
این مقیاس نشان می دهد که فرد به محرک ها از روی درک و فهم جواب می دهد و یا به صورت تصادفی و در واقع این مقیاس پاسخ های تصادفی را شناسایی می کند. این مقیاس به تشخیص بیش فعالی حساس می باشد.
۷- حسی-حرکتی Sensory/ motor
این مقیاس سرعت زمان واکنش به محرک را یعنی از زمانی که می شنود و یا می بیند مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال از زمانی که سوال امتحان را می بیند ویا می شنود تا زمانی که پاسخ می دهد، در بر می گیرد.
۸- انواع توجه Attention

از ترکیب مقیاس های مختلف می توان ۵ نوع توجه را بررسی کرد:

۱-۸ -توجه متمرکز Focused Attention: برای پاسخ صحیح نیاز به تمرکز روی همان موضوع خاص را داریم. این مقیاس توانایی پاسخدهی صحیح به محرک خاص را اندازه می گیرد. برای مثال هنگام درس خواندن فقط روی درس تمرکز می کنیم نه محرک ها و چیزهای دیگر.
۲-۸- توجه مداوم Sustained Attention: این توجه بیانگر توانایی حفظ توجه روی موضوع خاصی است. یعنی بعد از اینکه توجه ایجاد شد آن توجه برای مدتی حفظ شود.
۳-۸ -توجه انتخابی Selective Attention: تواناییِ شناختی، برای پاسخدهی صحیح به موضوع مرتبط با هدف و عدم پاسخ به موضوعی است که مرتبط با هدف نیست.
۴-۸ -توجه متناوب Alternating Attention: انعطاف پذیریِ شناختی در انتقال توجه از یک محرک به محرکی دیگر برای مثال از دیداری به شنیداری و بر عکس.

۵-۸ ߝ توجه تقسیم شده Divided Attention: توانایی پاسخدهی همزمان به چند موضوع یا چند تکالیف مختلف، توجه تقسیم شده گفته می شود. برای مثال فرد همزمان درس می خواند، تلویزیون تماشا می کند و حرف هم می زند.

اعتبار و روایی آزمون
نتایج مطالعات نشان می دهد که آزمون IVA+PLUS حساسیت کافی (۹۲%) و قدرت پیش بینی درست (۸۹%) را برای تشخیص درست ADHD در کودکان دارد. اعتبار آزمون در روش باز آزمون نشان می دهد ۲۲ مقیاسIVA با یکدیگر رابطه مستقیم و مثبت (۸۸%-۴۶%)را دارد. به طور کلی یافته ها نشان می دهد که این آزمون از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی در بررسی توجه و دقت و تشخیص ADHD برخوردار می باشد.

از آنجا که بسیاری از مشکلات تحصیلی و یادگیری و شغلی میتواند محصول نقص توجه باشد که فرد از آن بی خبر است ، لذا اجرای این آزمون برای بزرگسالان توصیه میشود.

فرزین اعتمادمقدم

آزمون ارزیابی توجه و تمرکز کوتاه مدت COG (نسخه ی بزرگسال)


توجه شامل كاركرد خاصي از هوشياري است كه به واسطه‌ي آن، گيرنده‌هاي حسي اطلاعات خاص و انتخاب شده‌اي را دريافت و به مغز ارسال مي دارند. با توجه به اين ويژگي،‌ توجه يكي از مؤلفه‌هاي بسيار مهم در بسياري از مشكلات رواني است و نقص در توجه مي‌تواند به بيماري‌هاي مختلفي مانند اختلال نقص توجه- بیش فعالی ، اختلالات يادگيري، اختلالات شناختي، اختلال در كاركردهاي شغلي و روزمره، فراموشي، ضعف حافظه و... بیانجامد. بنابراين استفاده از ابزارهاي كارآمد و روزآمد ارزيابي توجه، براي كمك به درمان اختلالات مرتبط با توجه، بسيار ضروري مي‌نمايد. گروه راه فردا در اين راستا، آزمون‌هاي متنوعي را در اختيار دارد که از جمله اين آزمون‌ها آزمون COG است .

: اين آزمون براي ارزيابي توجه و تمركز کوتاه مدت استفاده مي‌شود.
رده سني: اين آزمون براي مراجعان بزرگسال قابليت كاربرد دارد.

روش اجرا: فرد (بسته به شكل آزمون) بايد يك تصوير خاص را با يك مدل مقايسه كند و همساني آن دو را ارزيابي كند. اين آزمون 6 شكل متفاوت دارد كه برخي از آن‌ها محدوديت زماني دارند و برخي از آن‌ها چنين محدوديتي ندارند و هريك بسته به شرايط و نوع تشخيص لازم، تفاوت‌هايي باهم دارند.

خصيصه‌هاي روانسنجي: پايايي اين آزمون بسيار بالاست و دقت در اندازه‌گيري بسيار خوبي دارد. به علاوه اعتبار يا روايي آن در كليه‌ي زمينه‌ها مطلوب است (نظام آزمون ويینا، 2008).

مستندات علمی: بسياري از پژوهش‌ها در حوزه‌ي ارزيابي شناختي، اين آزمون را به عنوان آزموني مرقون به صرفه، كوتاه و داراي بازده بالا در ارزيابي‌هاي توجه و تمركز معرفي كرده‌اند كه كاربرد گسترده‌اي در اين زمينه دارد (براي مثال: شات و فرانز، 2000؛ دلجنو همکاران، 1989).

علاوه بر ارزيابي مستقيم توجه و تمركز، این آزمون در ارزيابي كلي اختلالات مختلفي مانند اختلالات يادگيري، ADHD، افسردگي، اضطراب و.. و همچنین ارزيابي افراد براي گزينش شغلي نيز به كار مي‌رود (آرنداسی، سامر و هرگوویچ، 2007).


همه ما افراد زیادی را دیده ایم که با وجود داشتن بهره هوشی بالا و دانش کافی ،از موفقیت تحصیلی یا حرفه ای چندانی برخوردار نیستند.عوامل مختلفی بر عملکرد اشخاص تاثیرمی گذارند.علاوه بر "دانش" و "بهره هوشی"،میزان "تمرکز" و "توجه" نیز نقش مهمی در موفقیت عملکردتحصیلی و حرفه ای افراد دارد .
آزمون COG یکی ازآزمونهای کامپیوتری مفید جهت بررسی مولفه های شناختی وذهنی نظیرسرعت واکنش،دقت انتخابی، توجه وتمرکزاست.این آزمون در ارزیابی دقیق از میزان توجه و تمرکزو سطح درک فرد به آزمونگرکمک میکند. نتایج آزمون میتواند آزمونگر را راهنمایی کند که میزان تمرکز فرد در عملکرد های مختلف چقدر است؟ آیا در کار حرفه ای خود توجه کافی را به کارمی برد؟ آیا دقت لازم را در انجام تکالیف شناختی تا پایان تکلیف حفظ می کند؟
در نهایت درمانگر بعد از برآورد میزان دقت و توجه آزمون دهنده میتواند تمرین های لازم را در جهت افزایش میزان تمرکز و توجه وهمچنین بهبود عملکرد فرد ارائه دهد.
در این تست آزمون دهنده به مقایسه اشکال می پردازد .آزمون توانایی فرد را در پیدا کردن اشکال همخوان می سنجد. در مراحل بعدی تکالیف پیچیده تری ارائه می گردد تا هرچه بیش تر فرایند های ذهنی و شناختی آزمون دهنده راچون توجه،تمرکز،ادراک،دقت و... دخیل شود.
ازآنجا که این آزمون شاخص هایی چون توان آزمون دهنده ، عملکرد او در تکلیف های محول شده و میزان دقت را می سنجد،در حوزه های مختلفی چون روان شناسی بالینی،روانشناسی سلامت ، روانشناسی ورزش،هوانوردی وروانشناسی ترافیک کاربرد فراوانی دارد.
در میان تست های مختلف ،آزمونCOG میزان توجه و تمرکز کوتاه مدت را با دقت بیشتر و در زمان کمتر می سنجد و در بسیاری از موقعیتهای شغلی و حرفه ای که نیاز به تمرکز فراوان دارد، قابل استفاده است.علاوه بر حیطه روانپزشکی کودکان و نوجوانان برای بررسی تمرکزگروههایی چون نظامیان و خلبانان نیز تاکنون استفاده شده است.
این آزمون میتواند درجهت بررسی میزان توجه وتمرکز در افرادی باصدمه مغزی نیزاستفاده شود.این آزمون توانایی سنجش تمارض را نیز دارد.

مدت زمان مورد نیاز حدود 25 دقیقه با احتساب تمرین اولیه می باشد.این آزمون برای گروه سنی بزرگسال قابل استفاده است .

فرزین اعتمادمقدم

آزمون شخصیت NEO فرم بلند 240 سئوالی :
یکی از معتبرترین آزمونها که در شناسایی ابعاد شخصیتی فرد موثر است ، آزمون نئو میباشد ، این آزمون با شاخص هایی از قبیل درون گرایی و برون گرایی به مدیران در جایگزینی پرسنل کمک شایان توجهی مینماید ، به عنوان مثال استفاده از افراد برون گرا در پست هایی که بیشتر نیاز به ارتباط با ارباب رجوع دارند و استفاده از افراد درون گرا برای پست های دفتری و کم تعاملی تر مناسب تر است .
این آزمون میتواند در شناسایی جنبه های شخصیتی افراد در روان شناسی صنعتی و سازمانی کاربرد موثری داشته باشد.

آزمون شخصیتی نئو ( فرم تجدید نظر شده) یکی از آزمون های جامعی است که پنج جنبه یا محدوده اصلی شخصیت و ویژگی های مرتبط با این جنبه ها را می سنجد. این پنج جنبه یا محدوده اصلی که در شاخص های آزمون مورد بررسی قرار می گیرند امکان بررسی جامعی از شخصیت افراد بالغ را فراهم می سازد .
آزمون NEO PI-R فرم تکمیل شده آزمون شخصیتی NEO می باشد . آزمون NEO در سال 1985 توسط کاستا و مک ری ارائه شد . در این آزمون اولیه ، سه مقیاس اصلی که به نحو وسیعی در مورد آنها تحقیق شده بود یعنی عصبیت یا (نروتیزم با علامت مخفف N) ، برونگرایی (با علامت مخفف E) و باز بودن (با علامت مخفف O) مورد نظر قرار گرفته بودند . در این آزمون فقط به طور مختصر و در مقیاس های کلی شاخص های توافق (با علامت مخفف A) و وجدانی بودن (با علامت مخفف C) مورد ارزیابی قرار می گرفتند . در سال 1980 چندین پیشنهاد موثر توسط استفاده کنندگان از آزمون برای بسط و توسعه آزمون ارائه گردید .
مولفین اولیه آزمون بر این اعتقاداند که ابزارهای اندازه گیری این گونه بایستی بر اساس تحقیقات جاری تحول یابند ، اما تاکید می کنند که در هر حال بایستی ابزار یک ابزار ثابت استاندارد برای ضبط و توسعه یک آرشیو طولانی مدت هم وجود داشته باشد . در مورد آزمون NEO PI-Rکه اکنون دارای شاخص های A ،C می باشد تاکنون به اندازه کافی مورد پژوهش و ارزیابی بالینی قرار گرفته و می تواند در طی سالهای آینده به عنوان یک ابزار مفید با اطمینان به کار گرفته شود.
آزمون NEO PI-R در برگیرنده یک الگوی فرضی است که از نتیجه تقطیر دهه های متمادی تحقیقات با روش تحلیل عوامل Factor analysis بروی ساختار شخصیت بدست آمده است . شاخص های این آزمون خود از گسترش و پالایش ترکیبی از منطق و روش های تحلیل عامل بدست آمده و این شاخص ها به مدت تقریبی 15 سال مورد پژوهش وسیع هم بروی نمونه های بالینی (مراجعین به کلینیک های اعصاب و روان) و هم نمونه هایی از افراد بالغ بهنجار قرار گرفته اند .
آزمون NEO PI-R وسیله ای برای ارزیابی ویژگی های شخصیتی بهنجار می باشد که توانسته است کاربردهای خوب و مناسبی را در موقعیت های کلینیکی یا بالینی و تحقیقی از خود نشان دهد . این راهنما اطلاعاتی را در زمینه نحوه اجراء و سیستم نمره گزاری ، تفسیر شاخص های آزمون و توصیه های برای مواد کاربردی آزمون ارائه می نماید .

مواد و کاربرد آزمون
الف) پاسخنامه :
پاسخنامه آزمون دارای قسمتی است که آزمودنی مشخصـات خود را در آنجا ثبـت می­کند . همچنین در قسمت پایین پاسخنامه 3 سوال مربوط به اعتبار آزمون قرار دارند که آزمودنی پس از خاتمه آزمون آنها را جواب می دهد . در برگه اول پرسشنامه نحوه قرار دادن پاسخ ها بروی پاسخنامه برای آزمودنی توضیح داده شده است . در واقع آزمودنی در واکنش به هر جمله از 240 عبارت آزمون یکی از گزینه های کاملاً قبول (ک ߝ ق) ، قبول (ق) ، خنثی (خ) ، رد (ر) یا کاملاً رد (ک ر) را انتخاب نموده و در مقابل شماره همان عبارت در پاسخنامه دور پاسخ مورد نظر را دایره می کشد . بدین ترتیب پاسخنامه تکمیل می گردد.
ج)کنترل اعتبار:
در پایین پاسخنامه سه سوال برای کنترل اعتبار آزمون قرار داده شده است . سوال الف:از آزمودنی پرسیده است آیا با صداقت و درستی به عبارت های پاسخ داده است در تحقیقات برروی آزمون دیده شده است که 99 درصد از پاسخ گویان به این سوال پاسخ کاملا موافق داده اند . آزمودنی هایی که در پاسخ های رد یا کاملا رد می دهند ممکن است شخصاً داوطلب آزمایش نبوده اند ویا بی توجه و به طور سرسری به سوال پاسخ گفته اند و یا اینکه دچار نوعی گیجی و یا حواس پرتی بوده اند و ردیف های پاسخنامه را گم می کرده اند در هر صورت و به هر دلیل پاسخ رد و کاملا رد به سوال «الف» موجب بی اعتباری آزمون می گردد در این موارد درمانگرها و سایر کاربرهای آزمون بایستی متوجه این عدم تمایل و بی رغبتی آزمودنی باشند و آنرا تفسیر نمایند . حتی در چنین مواردی برخی از درمانگرها باز هم تست را نمره گذاری نموده و نتایج مورد توجه قرار میدهند .
سوالات ب و ج: از آزمودنی می پرسد که آیا آزمودنی به تمام سوالات پاسخ گفته است ؟ و دیگر اینکه آیا پاسخ های خود را در محل صحیح علامت گذاری نموده است؟ در واقع اگر به این دو سوال پاسخ منفی داده باشد بهتر است که آزمونگر دلیل جا انداختن و بی جواب گذاشتن برخی از عبارات را جویا شود و تا جایی که امکان دارد به آزمودنی کمک نماید تا پاسخها تکمیل گردد. چنانچه آزمودنی پاسخ منفی به سوال«ج» داده باشد، این مسئله می­تواند نشانگر بی توجهی آزمودنی و در نتیجه بی اعتباری آزمون باشد . معمولا یک درمانگر کارآزموده مایل است که دلیل این مسئله را جستجو نموده و در نهایت نسبت به اعتبار یا عدم اعتبار آزمون تصمیم گیری نماید .
.
ارائه اطلاعات به آزمودنی:
آزمون NEO PI-R برای استفاده افراد کارآزموده در حیطه آزمون های روانشناختی طراحی شده است . به طور کلی در حیطه این علم ارائه نسخه ای از نمرات ، پروفایل و یا گزارش تفسیر آزمون به آزمودنی توصیه نمی شود و در جاهایی نیز بشدت منع گریده است . در موارد استثنا که درمانگر بر اساس شواهد درمانی که اطلاعاتی از تست می تواند از آزمودنی در جهت بهبود درمان کمک نماید ، این کار می تواند با احتیاط صورت گیرد . چنانچه این اطلاعات به صورت جملاتی که نشان دهنده وضعیت شخصیتی فرد به طور اجمالی باشد ، اغلب قریب به اتفاق آزمودنی ها می توانند از آن بهره مند شوند و رضایت خاطر آنان فراهم آورده شود . به همین منظور برای تست NEO PI-R یک برگه خلاصه نتایج در نظر گرفته شده که وضعیت فرد را در پنج شاخص اصلی نشان می دهد و این برگه می تواند توسط آزمونگر یا درمانگر به مراجعه کننده ارائه شود . چنین برگه ای در صفحه نشان داده شده است .
از این آزمون برای موارد کلینیکی، مشاوره ازدواج، خود شناسی، انتخاب ، استخدام کارکنان و آموزش و استعداد یابی مدیران سازمانها می توان استفاده کرد. با توجه به نتایج به دست آمده از این آزمون می توان با رگه های شخصیتی و نقاط ضعف و قوت افراد آشنا شد و برای مسایلی چون برنامه ریزی های شغلی،انتخاب همسر، استعداد یابی، افزایش خودآگاهی، استخدام و ... از داده های آن بهره گرفت.
فرزین اعتمادمقدم

آزمون هاي جامع انتخاب رشته و شغل


انواع آزمون های روانشناسی جهت انتخاب رشته

آزمون های تشخیص استعداد

آزمون های شخصیت

آزمون های رغبت


آزمون های تشخیص استعداد:

این آزمون ها به این منظور طراحی شده اند که اطلاعات مفیدی از انواع مختلف هوش که به مهارت ها و مشاغل مختلف مرتبطند در اختیار شما بگذارند. پاسخ به تمام این آزمون ها شما را قادر می سازد نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و بتوانید:

توانایی های خود را بشناسید و راهی برای به کارگیری آنها بیابید.
نقاط ضعف خود را بشناسید و در عین حال نگذارید که این کاستی ها شما را محدود و مقید کنند.

آزمون های شخصیت:

این آزمون ها طراحی شده اند تا به شما کمک کنند بر موارد زیر احاطه داشته باشید:

سبک شخصی شما چطور می تواند بیش از دیگران، برای حیطه های مشخصی از شغلتان مناسب و کارآمد باشد و چطور می توانید به سمت حیطه های کاری جدید و متفاوت حرکت کرده و صلاحیت های لازم برای آنها را کسب کنید.
درک شما از رفتارها چطور به شما کمک می کند با دیگرانی که ممکن است اغلب با شما تفاوت های زیادی داشته باشند همکاری کنید تا به عنوان اعضای یک تیم و در یک کار گروهی بهترین نتیجه را کسب کنید.

آزمون های رغبت:

رغبت یعنی ترجیح دهی خود جوش بعضی فعالیت ها بر فعالیت های دیگر

این آزمون ها طراحی شده اند تا دریابند چه نوع فعالیت هایی شما را جذب می کند تا آنها را به شیوه ای ساختارمند به انواع مختلف فعالیت ها مرتبط سازند. از این آزمون ها انتظار می رود شما را در انتخاب کاری که قرار است به آن علاقه مند باشید یاری کنند تا از آنچه انجام می دهید لذت ببرید.

آزمون های جامع انتخاب رشته و شغل ابزاری است که در ابتدا استعداد های فرد را مورد سنجش قرار می دهد و بر اساس نمره های کسب شده در استعداد های ۹گانه رشته ها و مشاغلی را معرفی می نماید.در گام بعدی ویزگی های شخصیتی مورد ارزیابی قرار می گیرد و شغل های متناسب با تیپ شخصیتی معرفی می گردد.در مرحله سوم علاقمندی فرد به رشته ها و شغل های گوناگون سنجیده و معرفی می شوند.در گام پایانی نرم افزار رشته ها و مشاغل مشترک عوامل مورد سنجش(استعداد،شخصیت و رغبت) را اعلام می نماید.

جهت نیاز به اجرای این پکیج ویژه با واحد روانسنجی مرکز راه فردا تماس بگیرید.

در زیر نمونه ای از نیمرخ رسم شده برای مراجعی فرضی را مشاهده میفرمائید این آزمون در حدود 2.5 ساعت
زمان میبرد
در صورت نیاز به اجرای آزمون با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخاب رشته دانشگاه ها و تکمیل ظرفیت سریع تر

.اقدام به رزرو وقت بفرمایید

 
 
 
 

Slide23Slide25Slide27

^