كاربرد پكيج جامع آزمون هاي مشاوره مدرسه و تحصيلي:
تست هاي روانشناسي ابزار هايي هستند که مشاوران و روانشناسان در کنار ساير روش هاي ارزيابي در تشخيص مشکلات روانشناختي و کشف توانمندي هاي مراجعان مورد استفاده قرار مي دهند.در مدرسه مشاوران با دانش آموزاني روبرو هستند که نسبت به ساير همکلاسي هاي خود پيشرفت کمتري دارند و يا خواهان اين هستند که بدانند چه توانمندي و استعداد خاصي دارند.در اين نرم افزار تست هاي مورد نياز براي سنجش اين موارد وجود دارد.

از جمله موارد کاربرد این پکیج:


1-سنجش ميزان هوش عمومي دانش آموزان با تست ريون:دانش آموزاني که افت تحصيلي طولاني مدت دارند،بهتر است ابتدا مطمئن شويم توانايي هاي ذهني آنها در حد نرمال هست يا خير.

2- سنجش شخصيت و رغبت هاي دانش آموزان با استفاده از تست هاي مايرز-بريگز و هالند: از اين تست ها در انتخاب رشته و شغل همچنين مشاوره تحصيلي و برنامه ريزي درسي متناسب با شخصيت و رغبت دانش آموز استفاده مي شود.

3– عادت هاي خوب و بد مطالعه: لازمه ي مطالعه موثر و مفيد، داشتن عادت هايي خوب و ترک عادت هاي نا کار آمد است از جمله اين عادت ها انگيزش و حفظ آن، يادداشت برداري، وضعيت فيزيکي و سلامت و……مي باشد.اين تست هر کدام از عادت هاي 8 گانه را سنجيده و نمره گذاري مي کند.

4– سنجش ميزان اضطراب : مقدار کمي اضطراب براي تلاش و فعاليت لازم است اما اگر بيش از حد شد مانع يادگيري و پيشرفت مي شود . اضطراب امتحان و اضطراب حالت و صفت در صورتي که شناسايي و درمان شوند ، پيشرفت تحصيلي دانش آموز را سرعت مي بخشد.

5– سنجش ميزان افسردگي: افسردگي موجب کاهش سطح انرژي يا کندي رواني حرکتي مي گردد.همچنين باعث کاهش توانايي تمرکز بر موضوع هاي درسي و تکاليف مي گردد. تست سنجش افسردگي نوجوانان از جمله تست هاي پرکاربرد در اين زمينه است.

6- بررسي نگرش هاي دانش آموز:نگرش دانش آموز در پيشرفت يا افت تحصيلي او نقش مهمي را ايفا مي کند.از جمله نگرش هاي او مي توان به خود پنداره و خود کار آمدي تحصيلي اشاره کرد.

7– سنجش ميزان اهمالکاري: ممکن است دانش آموز با به تعويق انداختن تکاليف و آمادگي براي ارائه دروس، موفقيت چنداني در پايان ترم کسب نکند.

8– سبک ترجيحي مطالعه: دانش آموزان مطالب درسي را به سه روش يا سبک ياد مي گيرند، بعضي ها سبک ديداري دارند بعضي سبک شنيداري و برخي هم سبک عملي يا حسي . شناسايي سبک يادگيري دانش آموز به او کمک مي کند که شيوه مناسبي براي آموزش و بخاطر سپاري انتخاب کند.

9– شناسايي استعداد خاص دانش آموز:هر فرد با توجه به وراثت و زمينه تربيتي استعداد خاصي دارد که پرورش اين استعداد خاص به پيشرفت او در زندگي کمک مي کند.گاردنر اولين کسي بود که هوش هاي چند گانه را معرفي نمودو هر نوع هوش را براي رشته تحصيلي يا شغلي مناسب تر در نظر گرفت.

روان شناس و مشاور تحصیلی با توجه به نوع مشکل يا برنامه خود مي تواند از يک يا چند و يا تمام آزمون ها استفاده نمايد. نتيجه به صورت نمودار و تفسير قابل استخراج است و در موارد کاربردی تر امکان دسته بندي دانش آموزان به صورت کلاسي و ثبت نام دانش آموزان در کلا س خاص خودشان وجود دارد.
نمونه ای از یکی از چندین صفحه تفسیری بر روی مراجعی فرضی را در زیر مشاهده میفرمائید . این آزمون از تاریخ 95/02/10 در واحد روانسنجی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره راه فردا قابل اجرا خواهد بود.

 
 

این آزمون حدود ۱۰ صفحه تفسیر کامل و دقیق دارا میباشد .


آزمون غربالگری کودکان 4 تا 60 ماه ASQ
باید توجه داشت که اختلال تکاملی تنها در زمان های خاصی از عمر رخ نمی دهد. یعنی ‏کودکان ممکن است در تمام طول دوره تکاملی خود و در هر سنی دچار مشکل شوند. از طرف دیگر ممکن ‏است مشکل فیزیکی یا محیطی کودک هرگز اختلالی برای روند تکامل او ایجاد نکند . پس نمی توان فرض کرد چون کودکی مثلا در سن 9 سالگی دچار مشکل فیزیکی ( بیماری جسمی شدید ) یا محیطی ( مثل فقر ) ‏بوده است در طی بقیه عمر خود حتما دچار مشکلات تکاملی خواهد بود . هچنین نمی توان گفت شیر‏خواری که در 4 ‏ماهگی تکامل خوبی داشته است در ماه ها و سال های بعدی عمر نیز به همان صورت باقی خواهد ماند .
‏بنابراین به علت ماهیت پویا و پیشرونده تکامل باید بطور منظم و در تمام طول سال های اول عمر، ‏روند تکامل کودکان را با ابزا رهای غربالگری مورد بررسی قرار داد. برنامه های غربالگری که کودکان را فقط یکبارو در زمان معینی بررسی می کنند کودکانی را که در آینده دچار مشکل خواهند شد تشخیص نخواهند ‏داد . همچنین اگر غربالگری را در سنین بالاتر ( 5-4 سالگی ) انجام دهیم قادر به تشخیص زودرس به موقع مشکلات تکاملی در سنین پایین ترنیستیم . در برنامه هایی که کودکان را به دفعات ولی با فواصل نسبتأ زیاد ‏غربال می کنند نیز احتمال عدم تشخیص بهنگام مشکلات تکاملی ، که در فواصل طولانی بین غربالگری ها ‏بروز می کنند ، وجود دارد‏.
اهمیت برنامه های غربالگری ، دخالت دادن والدین در ارزیابی وضعیت کامل کودکانشان است. ‏روشی های غربالگری و پایشی که بوسیله متخصصین و با حداقل دخالت والدین انجام می شود، ‏والدین را ‏درگیر نمی سازد . والدین غنی ترین منبع اطلاعاتی در مورد تکامل کودک خود بوده و عدم استفاده از این منبع اطلاعاتی مهم در تعیین وضعیت تکاملی کودک منجر به ناقص بودن ارزیابی می گردد. از طرفی دخالت دادن والدین در ارزیابی فعالیت های کودک اطلاعات مهمی هم در ارتباط با تکامل کودک خود به آنان می دهد و ‏لذا موجب می شود توقعات مناسب و بجایی از کودک خود داشته باشند.

تست غربالگری ASQ خصوصیات لازم برای یک تست غربالگر مناسب را دارا است و اولا کودکان را به دفعات زیاد و فواصل مناسب مورد ارزیابی تکاملی قرار می دهد . دومین مزیت ASQ ‏درگیر نمودن والدین در انجام پایش تکامل کودکانشان است. یکی از اهداف برنامه های غربالگری ، ‏غربالگری و پیگیری کودکان بوسیله ابزاری است که بتواند نیازهای خانواده های مختلف را در این رابطه برطرف سازد.
‏تکمیل پرسشنامه نسبتا ساده است پس می توان اطمینان داشت که افرادی با تحصیلات ابتدایی نیز می توانند به درستی آنرا پر کنند . تعداد کمی از والدین که یا بیسواد بوده یا دچار مشکل ذهنی هستند برای تکمیل آن نیاز به کمک دارند . از طرفی می توان ASQ را در منزل ߝ مرکز بهداشتی ߝ مهد کودک ߝ پیش دبستان و مطب پزشک استفاده کرد .
‏همانطور که قبلآ ذکر شد به علت آنکه تکامل کودک در سال های اول تغییرات سریعی نشان می دهد لازم است که شیرخواران و کودکان به فواصل منظم و دوره ای از نظر تکاملی ارزیابی شوند . استفاده از ابزارهای ساده و ارزان قیمت (مثل آنهایی که توسط والدین تکمیل می شوند)می تواند برای کنترل دوره ای تکامل مفید تر باشد.ASQ نیز از والدین کمک می گیرد. علاوه برآنکه استفاده از همکاری والدین در مورد ‏فرزندانشان ، صحت و دقت ارزیابی های غر بالگری نیز بدین ترتیب افزایش می یابد.
نکته دیگر آنکه تحقیقات فراوانی روی ASQ صورت گرفته و روایی و دقت و صحت تشخیص آن ‏مورد تایید قرار گرفته است .
‏این تست حاوی 19 ‏پرسشنامه برای 19 ‏گروه سنی مختلف است که توسط والدین یا مراقب کودک ‏پر می شود . فواصل انجام غربالگری با این تست عبارتنداز سنین60،54،48،42،36،33،30،27،24،22،20،18،16،14،12،10،8،6،4 ماهگی .در اغلب موارد این پر سشنامه ها می توانند بخوبی شیر‏خوارا نی را که به ارزیابی های بیشتر یا مداخلات درمانی زودرس نیاز دارند از کودکان سالم جدا کنند .
‏هر پرسشنامه حاوی 30 ‏سوال است که به زبان ساده در مورد تکامل کودک نوشته شده و در آن سوالات به ترتیب از فعالیت های آسان تر به فعالیت های سخت تر مرتب شده است . سوالات هر پرسشنامه به 5 ‏حیطه تکاملی تقسیم شده که عبارتند از:
1 ‏. حیطه برقراری ارتباط: مثل .آغون کردن ، صدا درآ وردن از دهان، ‏گوش کردن و درک معنی گفته ها.
2 ‏. حیطه حرکات درشت : یعنی حرکات تنه، بازوان و پاها
3 ‏. حیطه حرکات ظریف : که مربوط به حرکات ظریف دست و انگشتان آن می شود.
4 ‏. حیطه فردی -اجتماعی :که بر بازی های فردی ، کارهای اجتماعی مثل بازی در جمع، بازی با اسباب بازی و . . . . تمرکز دارد.
5. حیطه حل مشکل : که شامل یادگیری و بازی با اسباب بازی ها است .
‏در هر پرسشنامه یک " بخش عمومی "یا "ارزیابی کلی "نیز برای کسب نظرات کلی والدین درنظر گرفته ‏شده است . هر یک از سوا لات پرسشنامه واجد چند ویژگی است :
1- ‏شاخص تکاملی مهمی را مورد سوال قرار می دهد .
2- رفتار مناسب کودکان آن گروه سنی با ضریب تکاملی 75 تا 100 (ضریب تکاملی متوسط) را مطرح کرده است و در مورد کودک مورد نظر سوال می نماید .
3- ‏در طرح هر سوال سعی شده درک سوال و امکان مشاهده رفتار مورد نظر در کودک برای والدین راحت باشد.
4- ‏در طراحی متن از کلماتی استفاده شده که افرادی با سطح سواد پنجم ابتدا یی بتوانند متوجه معنی آن شوند. هر کجا که لازم بوده توضیحات کافی داده شده تا والدین سوالات را بهتر درک کنند( این ‏ویژگی در ترجمه سوا لات نیز رعایت شده است ).
5- در هر کجا ممکن بوده در کنار هر سوال تصویر کوچکی هم اضافه شده تا مفهوم سوال را روشنتر نماید.
6- ‏در جاهایی که لازم و امکان پذیر بوده مثال هایی از رفتار مورد نظر در سوال گنجانده شده است .
‏چنانچه کودک فعالیت ذکر شده در هر سوال را می تواند انجام دهد والدین باید پاسخ " بله " را علامت ‏بزنند. زمانی که فعالیت مورد اشاره بصورت گهگاه یا به تازگی از کودک سر زده باشد پاسخ «گاهی » را باید ‏انتخاب و جواب « هنوز نه » نشانگر آن است که کودک هنوز این رفتا‏ر یا فعالیت بخصوص را انجام نداده ‏یا از خود بروز نداده است .

فرزین اعتمادمقدم

آزمون غربالگری کودکان و نوجوانان CBCL (فرم والدین)

 

كاربرد : با استفاده از این مقیاس، طیف وسیعی از جنبه‌های رفتاری كودك و آسیب‌شناسی روانی وی ارزیابی می‌شود.

خلاصه ای از این حیطه‌ها عبارتند از:
مشکلات عاطفی
مشکلات اضطرابی
شکایات جسمانی
مشکلات نقص توجه / بیش فعالی
مشکلات رفتار پرخاشگرانه
اختلال سلوک و بسیاری حیطه های دیگر
با این ارزیابی كلی، درمانگر می‌تواند مشكل كودك را به طور اطمینان بخشی تشخیص دهد و بر طبق آن برنامه درمانی مناسبی را طراحی كند.
روش اجرا: این پرسشنامه توسط والدین و یا هر فردی كه سرپرستی كودك را بر عهده دارد و كودك را به خوبی می‌شناسد، تكمیل می‌شود و كلیه مشكلات عاطفی، رفتاری و اجتماعی كودك را درجه‌بندی می کند. سپس 3 نوع نمره از كلیه‌ی مقیاس‌ها به دست می‌آید كه شامل نمرات خام، رتبه‌های درصدی و نمراتT است كه در یك نیمرخ نمایش داده می‌شود.
رده سنی : این پرسشنامه برای سنین یک سال و نیم تا 18 سال قابلیت كاربرد دارد.
برخی از موارد استفاده آزمون CBCL :
این آزمون را میتوان بصورت سالیانه بر روی آزمودنی تحت درمان انجام داد تا متوجه شویم دامنه مشکلات به حد نرمال رسیده است یا خیر .
فرمهای CBCL برای افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار دارند و یا از بیماریهای خاصی مثل دیابت و لوسمی رنج میبرند و یا ناتوانیهایی مثل ناشنوایی ، صرع و فلج مغزی دارند ، اجرا کرد ، این آزمون میتواند در شناخت مشکلات رفتاری / عاطفی که در پاسخ به درمانهایی خاص مانند شیمی درمانی بوجود میآید کمک کند و میتواند کار کمک به والدین و بیماران در حال درمان را جهت مقابله با چنین مشکلاتی تسهیل بخشد .
یک پزشک اطفال با استفاده از آزمون CBCL میتواند مشاهده کند که مثلا تاثیر داروی A بر یک بیماری همانند تاثیر داروی B است ولی بیمار صرفا پس از مصرف داروی A است که نمرات مقیاسهای گوشه گیری/ افسردگی و اضطراب/ افسردگیش کاهش میابد .
همچنین در مسایل دادگاهی (امور حقوقی) مانند حضانت فرزندان ، میتوان از این آزمون استفاده کرد تا مشخص شود هرکدام از والدین چه دید و نگرشی نسبت به فرزند خود دارند .
در نیمرخ مقیاسهای شایستگی ، سه مقیاس فعالیتها ، اجتماعی و مدرسه و در نهایت شایستگی كلی اندازه گیری میگردد .
در نیمرخ مقیاسهای سندرم ها ، مواردی چون اضطراب/افسردگی ، گوشه گیری/افسردگی ، شكایات جسمانی ، مشكلات اجتماعی ، مشكلات تفكر ، مشكلات توجه ، رفتار قانون شكنی و رفتار پرخاشگرانه مورد ارزیابی قرار میگیرند .
در نیمرخ DSM مشكلاتی چون مشكلات عاطفی ، مشكلات اضطرابی ، مشكلات جسمانی ، مشكلات كمبود توجه و بیش فعالی ، مشكلات رفتار مقابله ای و مشكلات سلوك مورد ارزیابی قرار میگیرند .
این آزمون همچنین مقیاسهای مشكلات درونی سازی و برونی سازی و مشكلات كلی را ارزیابی مینماید .
نوع دیگری از آزمون CBCL برای سنین یک و نیم تا 5 سال كاربرد دارد كه در فرم سندرم ها مقیاسهای واكنشهای هیجانی ، اضطراب/افسردگی ، شكایات جسمانی ، گوشه گیری ، مشكلات خواب ، مشكلات توجه و رفتار ژرخاشگرانه را شامل میشود و در نیمرخ DSM ، مشكلات عاطفی ، مشكلات اضطرابی ، مشكلات فراگیر رشد ، مشكلات ADHD و مشكلات رفتار مقابله ای را شامل میشود ، همچنین در این فرم مانند 18-6 سال ، درونی سازی ، برونی سازی و مشكلات كلی ارزیابی میشود .
این آزمون به ویژه در غربالگری پیش از مصاحبه بالینی با کودک و در مهدهای کودک کاربرد فراوان دارد.

فرزین اعتمادمقدم


آزمون IVA تشخیص دقیق اختلال نقص توجه / بیش فعالی و تفکیک مشکلات نقص توجه دیداری و شنیداری ویژه کودکان 6 سال به بالا

IVA، یک آزمون پیوسته دیداری شنیداری 20 دقیقه ای است که دو عامل اصلی یعنی کنترل واکنش و توجه را مورد ارزیابی قرار می دهد.
آزمون IVA+PLUS بر مبنای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-IV تدوین شده و به تشخیص و تفکیک انواع ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بیش فعال(تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته (NOS)، می پردازد.
بعلاوه از این آزمون برای بررسی مشکلات و اختلالات دیگری نظیر مشکلاتِ خود کنترلیِ مرتبط با جراحت سر، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات یادگیری، زوال عقل و مشکلات پزشکی دیگر، استفاده می شود. این آزمون برای افراد ۶ سال به بالا و بزرگسالان قابل اجرا می باشد. مدت زمان اجرای این آزمون (همراه با بخش آموزش) حدوداً ۲۰ دقیقه می باشد. تکلیف آزمون شامل پاسخ یا عدم پاسخ (بازداری پاسخ) به ۵۰۰ محرک آزمون می باشد. هر محرک فقط یک و نیم ثانیه ارائه می گردد. بنابراین، آزمون به حفظ توجه نیاز دارد.
مزایای استفاده از آزمون IVA :
۱- در ۲۰ دقیقه به درمانگر کمک می کند تا انواع بیش فعالی را بر اساس DSM تشخیص دهد.
۲- به درمانگر در تشخیص دقیق کمک می کند.
۳- انواع عدم دقت بینایی و شنوایی و تکانشی بودن را اندازه گیری کند.
۴- به والدین و معلمین کمک می کند تا به مشکلات کودک و دانش آموز خود واقف گردند. برای مثال کودک در یادگیری از طریق بینایی مشکل دارد و یا شنوایی.
۵- بهترین سبک یادگیری کودک را آشکار می کند.
۶-اجرای آن بسیار آسان است و مراجع و درمانگر هیچ مشکلی در اجرای آن ندارند.
۷- بدلیل برخورداری از ثبات بالای آزمون-آزمون مجدد به درمانگر کمک می کند تا اثر درمان را بررسی کند.
۸- به درمانگر کمک می کند تا از مشکلات انگیزشی و آسیب های عصبی آگاه شود.
۹- از نتایج ان می توان برای فعالیت های پژوهشی استفاده کرد.
۱۰- از نوع پیشرفته که برای سن ۱۸ سال به بالا استفاده می شود می توان کنش های اجرایی مغز که در بیمارانی مانند آسیب های مغزی، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات یادگیری، زوال عقل مختل می شود، استفاده کرد.

تست IVA چهار مقوله اصلی را اندازه گیری می کند:
۱- توجه :که هوشیاری، کانون توجه و سرعت را در هر کدام از انواع توجه مداوم، انتخابی، تقسیم شده، متمرکز و متناوب اندازه گیری می کند.
۲- کنترل پاسخ که شامل: احتیاط، تحمل، ثبات و تنظیم حرکات ظریف حرکتی است.
۳- کیفیت که شامل: سبک یادگیری و آمادگی برای یادگیری است.
۴- اعتبار: درک، روانی-حرکتی و مقاومت در برابر خستگی را می سنجد.
به طور کلی این آزمون ۵۰ ویژگی را در دو بعد بینایی و شنوایی اندازه گیری می کند و مشخص می کند مغز فرد در پردازش اطلاعات بینایی و شنوایی و پاسخ حرکتی چگونه عمل می کند.
از مهم ترین ۵۰ ویژگی مورد ارزیابی IVA می توان به عوامل زیر اشاره کرد:
۱-احتیاط Prudence
این مقیاس نشان می دهد که فرد با تفکر و تامل به محرک ها پاسخ می دهد و یا ناگهانی و بدون برنامه ریزی قبلی. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده بی دقتی، بی فکری و اقدام بدون فکر فرد باشد.
۲- ثبات Consistency
گاهی اوقات فرد مجبور است که به یک محرک تکراری برای مدتی طولانی پاسخ بدهد که برای گرفتن پاسخ بهتر نیاز به توانایی حفظ تمرکز دارد. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده بی دقتی و حواس پرتی در هنگام انجام تکالیف تکراری باشد .
۳- تحمل Stamina
برای موفقیت لازم است فرد نیروی خود را حفظ کند و این مقیاس نشان می دهد که سرعت واکنش فرد در نیمه اول آزمون با نیمه دوم آزمون یکسان است و یا فرد کاری را با انرژی شروع می کند و بعد از مدتی انرژی کاهش و یا از بین می رود. این مقیاس برای شناسایی مشکلات در توجه طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد.
۴- تنظیم حرکات ظریف Fine Motor Regulation
موفقیت در هر کاری لازمه اش این است که فرد دستور العمل را رعایت کند و نت خارج از دستور نزند. این مقیاس اطلاعاتی را فراهم می کند که فرد بر مبنای دستورالعمل آزمون عمل می کند و یا هر طریق که خودش دوست دارد. گاهی اوقات نیاز است که فرد صبر کند و گاهی سریع پاسخ دهد. این مقیاس، شدت بی قراری و نا آرامی و بی حوصلگی فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد.
۵-مقیاس توجه Attention
2 نوع توجه در انسان مهم است دیداری و شنیداری، که در هر کدام سه بعد: تمرکز، سرعت و هوشیاری و یا گوش بزنگی وجود دارد:
۱-۵ -هوشیاری و یا گوش به زنگی Vigilance
در پاسخ به محرک ها فرد باید گوش به زنگ باشد که چه زمانی به محرک اصلی ( پاسخ درست) پاسخ بدهد و چه زمانی به محرک خطا ( پاسخ نادرست) پاسخ ندهد. خطا زمانی صورت می گیرد که فرد به محرک خطا پاسخ بدهد و به محرک اصلی با بی دقتی پاسخ دهد. نمره پایین می تواند نشان دهنده دادن پاسخ از روی سهل انگاری و بی اعتنایی باشد.
۲-۵ -تمرکز Focus
این عامل بیانگر تغییر واریانس سرعت عکس العمل در پاسخهای صحیح است. نمره پایین در این مقیاس می تواند نشان دهنده توجه ضعیف و پاسخ دادن سرسری فرد باشد .
۳-۵-سرعت Speed
سرعت ، زمان واکنش به پاسخ های صحیح را اندازه گیری کرده و سرعت پردازش مغزی را مورد بررسی قرار می دهد. نمره پایین نشان دهنده این است که فرد تمایل به وقت تلف کردن دارد و یا دچار کندی روانی-حرکتی است.
۶- ادراک Comprehension
این مقیاس نشان می دهد که فرد به محرک ها از روی درک و فهم جواب می دهد و یا به صورت تصادفی و در واقع این مقیاس پاسخ های تصادفی را شناسایی می کند. این مقیاس به تشخیص بیش فعالی حساس می باشد.
۷- حسی-حرکتی Sensory/ motor
این مقیاس سرعت زمان واکنش به محرک را یعنی از زمانی که می شنود و یا می بیند مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال از زمانی که سوال امتحان را می بیند ویا می شنود تا زمانی که پاسخ می دهد، در بر می گیرد.
۸- انواع توجه Attention
از ترکیب مقیاس های مختلف می توان ۵ نوع توجه را بررسی کرد:
۱-۸ -توجه متمرکز Focused Attention: برای پاسخ صحیح نیاز به تمرکز روی همان موضوع خاص را داریم. این مقیاس توانایی پاسخدهی صحیح به محرک خاص را اندازه می گیرد. برای مثال هنگام درس خواندن فقط روی درس تمرکز می کنیم نه محرک ها و چیزهای دیگر.
۲-۸- توجه مداوم Sustained Attention: این توجه بیانگر توانایی حفظ توجه روی موضوع خاصی است. یعنی بعد از اینکه توجه ایجاد شد آن توجه برای مدتی حفظ شود.
۳-۸ -توجه انتخابی Selective Attention: تواناییِ شناختی، برای پاسخدهی صحیح به موضوع مرتبط با هدف و عدم پاسخ به موضوعی است که مرتبط با هدف نیست.
۴-۸ -توجه متناوب Alternating Attention: انعطاف پذیریِ شناختی در انتقال توجه از یک محرک به محرکی دیگر برای مثال از دیداری به شنیداری و بر عکس.
۵-۸ ߝ توجه تقسیم شده Divided Attention: توانایی پاسخدهی همزمان به چند موضوع یا چند تکالیف مختلف، توجه تقسیم شده گفته می شود. برای مثال فرد همزمان درس می خواند، تلویزیون تماشا می کند و حرف هم می زند.
اعتبار و روایی آزمون
نتایج مطالعات نشان می دهد که آزمون IVA+PLUS حساسیت کافی (۹۲%) و قدرت پیش بینی درست (۸۹%) را برای تشخیص درست ADHD در کودکان دارد. اعتبار آزمون در روش باز آزمون نشان می دهد ۲۲ مقیاسIVA با یکدیگر رابطه مستقیم و مثبت (۸۸%-۴۶%)را دارد. به طور کلی یافته ها نشان می دهد که این آزمون از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی در بررسی توجه و دقت و تشخیص ADHD برخوردار می باشد.
از آنجا که بسیاری از مشکلات تحصیلی و یادگیری میتواند محصول نقص توجه باشد که والدین و فرد از آن بی خبرند ، لذا اجرای این آزمون برای کودکان بالای 6 سال و نوجوانان توصیه میشود.

اعتمادمقدم فرزین

آزمون هوش (استعدادهای) چند گانه گاردنر : 6 تا 20 سالگی
تئوری هوش‌های چندگانه نظریه‌ای‌ است آموزشی که اولین بار توسط هوارد گاردنر تنظیم و ارائه گردیده ‌است. هوش چندگانه چیست؟
هنگامی که واژه «هوش» به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب‌هوشی (IQ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده‌است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه‌است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاروارد، ارائه گشته ‌است. بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب «قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه»، در سال ۱۹۸۳ ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در کتاب خود، هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده .طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود. نظریه گاردنر با انتقاداتی از سوی روان‌شناسان و مربیان روبرو گشته ‌است. نظریه هوش چندگانه محبوبیت زیادی در بین مربیان و آموزشگران پیدا کرده‌ است و بسیاری از معلمان از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند. در اینجا با هشت نوع هوش مختلفی که گاردنر تعریف کرده ‌است بیشتر آشنا می‌شویم. نكنه:طي ارتباطي كه با اقاي گاردنر گرفته شد ، ايشان عنوان نمودند كه منظور استعداد هاي چندگانه است و انسان يك هوش دارد ، اشتباه در ترجمه باعث اين اختلاف شده است،
هوش کلامی ، زبانی verbal / linguistic intelligence
الف ߝ مشخصه ها و مولفه های این هوش :
دانش آموزانی که این هوش درآن ها مسلط است از مهارت شنیداری بالایی برخوردارند.- کلمه ها را چه درگفتار و چه در نوشتار هم از نظر معنایی و هم ازنظر ساختار جمله بندی درست به کار می برند .علاقه به خواندن مخصوصا خواندن داستان و شعر دارند.از بازی با کلمات لذت می برند . از بازی با جمله هایی که به خاطر هم نشینی حروف متنافر تکرارشان سخت و سبب اشتباه می شود لذت می برند ، ولی خود در این مورد مهارت داشته کمتر دچار اشتباه می شوند.به ساختار و صدا و معنا در زبان حساس هستند. مثلا اغلب از تلفظ پدربزرگ ها ، مادربزرگ ها مخصوصا لهجه های شهرستانی ایراد می گیرند از همسالان خود که درتلفظ کلمه ها مشکل دارند ایراد می گیرند.به راحتی معنی ومفهوم بعضی از لطیفه ها و جوک ها را می فهمند ، آن ها را برای دوستان یا بزرگ ترها تعریف می کنند و از واکنش آنها لذت می برند.امنه ی حوزه ی لغات مورد استفاده ی آنها نسبت به سن آنها وسیع تراست .کلمه ها و لغاتی که خوانده یا شنیده اند درصحبت هایشان به کارمی برند.می توانند داستان بسازند، داستان هایی را که شنیده یا خوانده اند دوباره تعریف و باز آفرینی کنند.در تعریف وقایعی که دیده اند یا شنیده اند یا خوانده اند مهارت دارند. اسامی مکان و زمان دقیق و جزییات محل هایی را که دیده اند به خوبی به حافظه می سپارند.از گوش دادن به هر چیزی بیشتر لذت می برند. از گفتگوهای شفاهی لذت برده و با دیگران از طریق کلام به راحتی ارتباط برقرار می کنندبدون آمادگی قبلی قادرند سخنرانی کنند.در ارایه ی گزارش مثلا گزارش شفاهی سفرهای علمی و غیره توانا هستند.در ارایه ی گزارش های کتبی ߝ توضیح و تفسیر داستان لذت می برند.در فعالیت های ادبی مدرسه مثلا درست کردن روزنامه دیواری کلاس و یا مدرسه شرکت می کنند.به سرعت تایپ کردن را فرا می گیرند .در یادگیری زبان های دوم وسوم غیر از زبان مادری خود استعداد دارند.در یادگیری دروس تاریخ ، اجتماعی ، انگلیسی نسبت به ریاضی رغبت بیشتری دارند.از گوش دادن به رادیو بیشتر ازدیدن تلویزیون لذت می برند. از جمع آوری مجلات و کتب مورد علاقه ی آنها و انواع سی دی های صوتی لذت می برند. بهترین جایزه برای آنها خرید یک دستگاه mp3 player یا mp4 است ، چون به کمک آنها می توانند زمان فراغت شان را به گوش دادن به ترانه و موسیقی پرکنند.در جوابگویی به تلفن درمنزل چنانچه ازطرف والدین منع نشده باشند ، پیشقدم هستند . اشعار و ترانه های زیادی را ازحفظ می دانند و به همین علت از حافظه ی خوبی برخورداراند که روز به روز به توان آن اضافه می شود.علاقه ی زیادی به خرید لوازم تحریر مانند مداد، دفتر، خودکار، قلم در انواع مختلف دارد. دفتر خاطرات دارند و همیشه خاطراتشان را درآن می نویسند.به زودی درکاربرد علامت های سجاوندی در نوشته هایش مثل " ، . ؟ : > < " مهارت پیدا می کنند.
این دسته از دانش آموزان چنانچه هوش مسلط آنها توسط آموزگاران ومربیان با تجربه تشخیص داده شود - - و این مهم با والدین دانش آموز مشاوره و در تبیین آن برای والدین اقدام شود تا آنها بتوانند در راستای رشد وشکوفایی فرزندشان در اوقات فراغت وتعطیلات تابستانی برنامه ریزی کنند.مثلا:
1- ثبت نام در کلاس های زبان خارجی 2- شرکت درکلاس های فن بیان ߝ نمایش- نمایش نامه نویسی 3- کارگاه های داستان نویسی 4- کلاس های آموزش شعر و شاعری
5- آموزش خبرنگاری و ژورنالیسم 6- گویندگی و مجری گری در رادیو و تلویزیون 7- کتاب خوانی و سریع خوانی 8- فن بازیگری و هنرپیشگی
چنانچه این روند تعامل درمثلث آموزگار، دانش آموز ، والدین صورت بگیرد.مشاغل زیر حرفه هایی است که این افراد درآینده می توانند موفق و سرآمد باشند.
1-سیاست مدار 2- خطیب 3- نویسنده 4- شاعر 5- ناقد ادبی 6- ویراستار 7- داستانسرا و قصه نویس 8- نمایش نویس وسناریست 9- روزنامه نگار
10- زبان دان مسلط به چند زبان بیگانه 11- زبان شناس 12- معلم واستاد دانشگاه 13- گوینده ی رادیو و تلویزیون 14- مجری رادیو و تلویزیون 15- بازاریاب
16- مشاور 17- وکیل مدافع 18- رهبرگروه ، حزب ، سازمان 19- کتابدار 20- گفتاردرمان 21- تایپیست 22- مشاورحقوقی
دوم : هوش ریاضی ߝ منطقی mathematical / logical intelligence
کسانی که ازهوش ریاضی ߝ منطقی برخوردارند :
1-دروس ریاضی وعلوم را بردیگر دروس مدرسه ترجیح می دهند.
2-ازشرکت درمسابقه هایی که موضوع آنها حل معما یا مساله ای باشد که به تفکر منطقی نیاز داشته باشد خوشحال می شوند.
3-ازباز آفرینی آزمایش ها و تجارب علمی که درمدرسه یا فیلم های علمی ازآن ها مطلع می شود لذت می برد.مثلا : شخصا آزمایش نقش نور- آب و هوا در ریشه ی گیاه را درمنزل بازسازی می کنند.
4-به خرید وسایل آزمایشگاهی وعلمی مانند: ذره بین ߝ میکروسکوپ وغیره و تشکیل یک آزمایشگاه خانگی درمنزل علاقه مند هستند
5- ازشنیدن ودنبال کردن وانتقال دادن اطلاعات درمورد آخرین دستاوردهای علمی ، پزشکی ، الکترونیکی و ریزپردازهای کامپیوتری ونرم افزاری ߝ سخت افزاری .....لذت می برند.
6- چرا؟چگونه ؟ چطور ؟ کلمه های پرسشی هستند که بسامد فراوانی درکلام او دارند و سوالاتی مثل : چه میشد اگر......؟؟؟
7- رفتن به موزه های فن آوری ، تاریخ فن آوری ߝ طبیعی ، نمایشگاه های کامپیوتری و نرم افزاری از موضوعات مورد علاقه ی آنهاست .
8- بازی های کامپیوتری مخصوصا آنهاییکه نیاز به پیدا کردن راه حل و یا کشف راه های گوناگون دارد مثل ، پیدا کردن یک گنج مخفی به کمک نشانه ها، علامت ها ، اعداد و....مانند بازی “ Never hood" لذت می برد.
9- از بازی شطرنج و انواع بازی های فکری لذت می برد.
10 ߝ ازطبقه بندی هرموضوعی لذت می برد و اصولا یکی از راه های به خاطر سپردن و فهمیدن موضوعات طبقه بندی و دسته بندی آنهاست .مثلا اگر تعدادی دکمه های مختلف ، از نظر رنگ ، اندازه ، جنس ، تعداد سوراخ ........به او بدهید و از او بخواهید که آنها را از جنبه های مختلف دسته بندی کند ، شاید دانش آموزان دیگر همه را فقط در زیر یک عنوان دکمه ببینند درحالی که او ،چندین دسته وطبقه و دسته های فرعی ازآنها استخراج می کند.
11- ازخواندن یا دیدن فیلم های مربوط به زندگی نامه ی دانشمندان لذت می برند.
12- از رفتن به آسمان نماها و مطالعه درباره ی نجوم وکهکشان ها لذت می برند.
13- ازدیدن فیلم های کمدی مثل پت و مت pat and mat که موضوع آن نشان دادن کودنی شخصیت ها درحل مسایل است لذت می برد.
14- ازکدگذاری شخصی یا کشف کدهایی که می بیند مثل علایم راهنمایی و رانندگی ߝ شماره ی پلاک ماشین ها .....خوشش می آید و برای به خاطرسپردن اسامی متعدد یک مجموعه، از کدگذاری استفاده می کند.
مثلا برای به خاطرسپردن اسامی شهرهای یک استان از ساختن یک کلمه با حرف اول شهرهای موردنظر کلمه ای می سازد که بتواند بعدا آنها را به یاد بیاورد.
مشاغل وحرفه هایی که این دسته از دانش آموزان در آنها موفق خواهند شد:
1- حسابرس 2- حسابدار 3- نماینده فروش 4- پذیره نویس 5- بیمه گر 6- ریاضی دان 7- دانشمند 8- آمارشناس وکارشناس آمار و احتمالات 9- تحلیل گرکامپیوتر
10- اقتصاد دان 11- برنامه ریز اقتصادی 12- متخصص بودجه 13 - معلم واستاد علوم ریاضی 14- برنامه نویس کامپیوتری 15- منطق دان

سوم - هوش فضایی ߝ مکانی spatial intelligence
این نوع هوش که گاهی با عنوان هوش دیداری شناخته شده است افرادی که ازآن بهره ور هستند ترجیح می دهند به شکل تصویری فکرکنند ، یادگیری در این افراد از راه فیلم ، تصویر و ویدیو بهتر صورت می گیرد و ماکت و نمایش یکی دیگر از راه های یادگیری برای آنهاست .افراد برای نشان دادن ایده هایشان ، از نقاشی ، مجسمه سازی و ترسیم خطوط استفاده می کند . آنها احساسات وحس وحال خود را ازطریق هنر بیان می کند.درنقشه خوانی و تحصیل نمودارها بردیگران برتری دارند. وازحل معماهای مار" مارپیچ" و جورچین لذت می برند. هوش فضایی یا تجسم فضایی در آنها به صورت تخیل و همزاد پنداری بروز می کند. ذهن این افراد نسبت به رنگ ، شکل ، فرم ، فضا و ارتباط بین این عوامل حساس است ، مثلا : برای رنگ آبی اگر در افراد دیگر فقط با نام آبی شناخته می شود این افراد براساس غلظت یا رقیق بودن روشن یا تیره بودن و یا ترکیب آن با انواع رنگ های دیگر با نام های آبی نفتی ، آبی بوشی ، آبی آسمانی ، آبی فیروزه ای ، آبی تیره ، سورمه ای ، آبی روشن و غیره ... شناخته می شود.
ازسرگرمی های تصویری لذت می برند، توانایی درک فضایی با پرسپکتیو اشیاء را دارند مثلا : یک سیب وقتی از بالا به آن نگاه کنی یا از کنار یا از پایین چطور به نظر می رسد.
وقتی درحال فکرکردن هستند اگرقلم و کاغذی دردستشان باشند مدام درحال خط خطی و در غیراین صورت درذهن مشغول ترسیم و تجسم اشیا هستند . ازکلاس های طراحی ، نقاشی حتی خطاطی و مجسمه سازی لذت می برند.
اولین وسایلی که خریداری می کنند دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری است . به جمع آوری ، اسلاید ، عکس و تصاویر زیبا علاقمند هستند ، همچنین درجمع آوری نقشه و کره ی جغرافیایی کوشا هستند.
گاهی یک نقشه یا کره ی جغرافیایی ساعت ها وقتشان را به خودش اختصاص می دهد. درضمن کلاس های جغرافیا نیز از ساعت های خوشایند شان هست . از ساختن ماکت ، کلاژ و دیگر اشکال سه بعدی لذت می برند.
مشاغل وحرفه هایی که درآنها موفق خواهند شد :
1- گرافیست 2- نقاش 3- مجسمه ساز 4- عکاس 5- فیلمبردار 6- کارتوگراف ( ترسیم نقشه های جغرافیایی ) 7- کارشناس نقشه های هوایی و تحلیل آنها
8- معمار- آرشیتکت ( طراحی داخلی ߝ نما) 9- شکارچی 10- دریانورد و کاپیتان 11- دیده ور 12- تورلیدرtour leader
13- مخترع 14- پیشاهنگ 15- راهنما 16- نقشه بردار و نقشه کش 17- خلبان
چهارم:هوش موسیقایی musical / rhythmic
از این هوش با نام های موسیقایی ߝ ریتمیک وموزون نام می برند.افرادی که ازاین هوش بهره ورند معمولا نسبت به صداهای محیطی و همچنین نواهای گوش نواز حساس هستند. این افراد هنگامی که مشغول فعالیت های دیگرهستند معمولا سوت می زنند. یا آهنگی را زیرلب زمزمه می کنند.این افراد ازگوش دادن به موسیقی لذت می برند و معمولا به جمع آوری سی دی ها و نوارهای موسیقی علاقه نشان می دهند. اغلب درنواختن یکی از سازهای موسیقی مهارت دارند.این افراد همراه با آهنگ های مرسوم می خوانند و بیشترآن ها را به خاطر می سپارند و در بازآ فرینی ( بازسازی ) ملودی های آوازی توانایی دارند .آنها می توانند حرکات موزون همراه با آهنگ داشته باشند ، درهنگام فعالیت های دیگر حتی مطالعه و درس خواندن به موسیقی گوش می دهند. که نه تنها تمرکز آنها را بهم نمی زند بلکه به تمرکز آن ها کمک هم می کند . گاهی برای یادآوری دروس حفظ کردنی شعر یا ترانه می سازند .لازم به تذکر است که این پدیده درعلوم حوزوی جایگاه ویژه ای دارد شعرهایی مثل حرف عله سه بود ای طلبه ، واو و یا و الف منقلبه یا کتاب هایی که تماما برای از حفظ کردن به شعر نوشته شده بودند این تکنیک هم برای یاد آوری مطالب کمک می کرد هم قدرت حافظه را تقویت می کرد . دانش اموزانی که از این هوش بهره ور هستند مورد بی مهری قرار می گیرند و زمزمه ها و رفتارهای آنها را به عنوان ناسازگاری و مشکل رفتاری در کلاس می بینند .این افراد معمولا ازصدای خوشی نیز برخوردارند . موسیقی و صدای خارج از نت ( فالس ) را تشخیص می دهند.
علاقه مند به خرید وسایل موسیقی ، نرم افزارهای موسیقی ، cd و نوارهای موسیقی ، کتب مربوط به شرح حال موسیقی دانان ، رفتن به کنسرت ها و دیدن فیلم های مربوط به موسیقی هستند.
مشاغل وحرفه های موفقیت آمیز برای آنها:
1- نوازنده ی های موفق 2- آهنگساز 3- منتقدین موسیقی 4-ازنده ی آلات موسیقی ( البته کسانی هستند که هم هوش حرکتی وهم هوش موسیقایی آنها بالاست ) 5- رهبران ارکستر
6- متخصص کوک کردن وسایل موسیقی 7- ترانه سرا 8- معلم موسیقی

پنجم- هوش حرکتی ߝ جسمی Bodily / kinesthetic
افرادی که ازاین هوش بهره ورهستند ازطریق حواس بدنشان اطلاعات را پردازش می کنند به جنب وجوش علاقه مند هستند. هنگام صحبت بیشتر ازحرکات بدنی برای انتقال مفاهیم استفاده می کنند،بیشتر اوقات فراغتشان را بیرون ازمنزل سپری می کنندموقع صحبت مخاطب را با دست لمس می کنند، این افراد ازمهارت های خوب ماهیچه های بزرگ وکوچک برخوردارند. ازورزش ، رقص و فعالیت های حرکتی لذت می برند. برای انتقال و تبادل اطلاعات ترجیح می دهند به صورت عملی و نمایشی صورت بگیرد .برای نشان دادن و انتقال هیجانات روحی و حالات روانی از رقص استفاده می کنند. در یکی از ورزش ها معمولا جلودار هستند . درکلاس به خاطر حرکات به ظاهر اضافی اغلب با بچه های بیش فعال اشتباه گرفته می شوند. ازخیاطی ߝ بافندگی ߝ مکانیکی ߝ بنایی ߝ ونجاری وکنده کاری خوششان می آید. کلیه ی فعالیت هایی که با حرکات فیزیکی مرتبط است و با موتور کورتکس مغز که حرکات بدنی راکنترل می کند درارتباط است درحوزه ی این هوش می باشد.
شغل هایی که این گروه در آن موفقند به قرار ذیل است.
1- ورزشکار 2- هنرپیشه 3- رقصنده 4- منبت کار 5- مجسمه ساز 6- مکانیک 7- نجار 8- آهنگر 9- جراح 10- هنرمند صنایع دستی ( بافندگی ) وغیره 11 - بندباز
12- سفال گر 13- بنا 14- جواهرساز
ششم - هوش برون فردی Interpersonal inte.
هوش برون فردی که از آن با نام هوش اجتماعی هم نام می برند . این هوش در افرادی دیده می شود که از انواع فعالیت های اجتماعی و یا درکنار دوستانشان بودن لذت می برند . از تنها بودن بیزار هستند.
این افراد ازکارگروهی خوششان می آید و معمولا درهنگام فعالیت های اجتماعی و تعامل با دیگران بهتر آموزش می بینند. هنگام مشاجرات چه درخانه چه درمدرسه و یا دراجتماع همیشه نقش میانجی را به عهده می گیرند. و همیشه داوری ها و قضاوت را پیش او می برند.روش های آموزش برای این افراد ازطریق فعالیت های دسته جمعی طراحی می شود، شاید طراحان این فعالیت های آموزشی برای این افراد خود نیز از این هوش بهره مند هستند . مشاورهای خوبی هستند ومعمولا برای مشاوره به اومراجعه می کنند
خود نیزدرمشکلات سعی می کند از مشورت دیگران استفاده کند . ازفعالیت های اجتماعی مانند شرکت درانواع سازمان های غیردولتی ، خیرخواهانه وکمک به حیوانات درحال انقراض ، حفظ طبیعت ، یا زلزله زدگان وسایر مصایب طبیعی جلودار هستند.ازمهمانی لذت می برند و در جمع ها و مهمانی ها معمولا میدان دارهستند.
این دسته از افراد معمولا اجتماعی sociable می نامند . مصداق این افراد درایران کسانی هستند که درمیان اقوام وآشنایان ودوستان معمولا برنامه ریز و رهبراجرایی ߝ مراسم عزا- تدفین ߝ تشییع جنازه ߝ عروسی ها و مراسم دیگر مثل بازگشت ازسفرهای مذهبی هستند و حتی در جشن تولد ها همیشه افراد خاصی را می بینید.
این افراد در درک حالات روحی ߝ مقاصد- اغراض- انگیزه ها واحساسات دیگران قابلیت بالایی دارند ، دوست بازهستند ودوستان زیادی دارند. درمیان جمع احساس راحتی می کنند.
مشاغل وحرفه های موفقیت آمیزبرای آنها:
1- سیاستمدار 2- رهبر ارگان ߝ سازمان ߝ حزب و تشکیلات و نهادهای اجتماعی 3- معلم 4- واعظ 5- مدیر 6- جامعه شناس 7- مردم شناس 8- روانشناس 9- مدیرروابط عمومی

هفتم - هوش درون فردی Interpersonal inte
این هوش ازطریق آگاهی عمیق از احساسات درونی افرادی که ازآن بهره مند هستند بروزمی کند. این هوش به صاحبان آن این اجازه را می دهد که از توانایی هایشان باخبرباشند وامکاناتشان را دریابند. افرادی که ازاین هوش بهره مندند میل به استقلال وخود راهبری دیده می شود واغلب درموضوعات بحث انگیز دارای نقطه نظرات محکمی هستند. حس اعتماد به نفس قوی دارند ، ازاینکه خودشان به تنهایی روی پروژه وطرح هایشان کارکنند لذت می برند. درتنهایی به تفکرواندیشه علاقه مندند. فقط درجلساتی بیشترشرکت می کنند موضوع آن وهدفشان چگونگی رشد فردی است . معمولا یک سرگرمی دارند که به آن دل مشغول است . مثلا جمع آوری سکه ߝ تمبر ...
تنهاییرا ترجیح می دهند وازمیهمانی یا گردهمایی یا صرف اوقات فراغت دربیرون منزل لذت نمی برند . خود رامصمم ومستقل می داند . اهداف مهمی برای زندگی دارد که مرتب به آن فکر می کند ازحالات روحی ، مقاصد ، انگیزه ها ،آرزوها ، خودآگاهی ارزیابی ازخود توانایی ها وانضباط شخصی .....تصویردقیقی دارد.
مشاغل وحرفه های موفقیت آمیزبرای آنها:
1- روان درمان 2- فیلسوف 3- روانشناس 4- رهبرمذهبی 5- حکیم الهیات 6- معلم علوم دینی
هشتم - هوش طبیعت گرا Naturalist inte
- هوش طبیعت گر هشتمین هوش ازدسته هوش های چند گانه است که درتقسیم بندی گاردنرگنجانده شده است . کسانی که ازاین هوش برخوردارند درتشخیص وتمیزدادن پوشش های گیاهی وجانوری مناطق مختلف وموارد دیگردرطبیعت مثل سنگ ها ،ابرها مهارت دارد. این افراد ازکوهنوری ، جنگل نوردی ، رفتن به پارک های طبیعی ( جنگلی) لذت می برند. اغلب یک یا چند حیوان خانگی درمنزل نگهداری می کنند. ازفیلم های مربوط به زندگی حیوانات مثل رازبقا وغیره خوششان می آید ، کتابها ومجله هایی که درمورد طبیعت وپدیده های طبیعی است را آبونه ، جمع آوری ومطالعه می کنند . درکلاس ها ودوره های زیست شناسی ( گیاه شناسی) جانورشناسی شرکت می کنند واطلاعات وسیعی در موارد آنها دارند.
اغلب جذب گروه ها وسازمان هایی مثل نهادهای غیردولتی ، طبیعت پاک ، نجات حیوانات درحال انقراض ، حمایت ازحیوانات ، بازگشت به طبیعت گیاهخواری ߝ خام خواری ߝ خام گیاه خواری وغیره می شوند.درکودک رفتن به باغ وحش ازبهترین تفریحات آنهاست .hobby وسرگرمی اوقات فراغت آنهاپرورش گل وگیاه ومعمولا درمنزل محلی را به پرورش ونگهداری آنها می پردازند.
مشاغل وحرفه های موفقیت آمیزبرای آنها:
1- زنبورداری 2- دامداری 3- باغداری 4- جنگل بانی 5- زیست شناسی 6- دامپزشکی 7- کشاورزی 8- بوم شناسی 9- جانورشناسی وزیرمجموعه ها ی آن ، حشره شناسی و...
10- سنگ شناسی 11- خاک شناسی 12- آبشناسی 13- هواشناسی 14- کارتوگراف
این آزمون در دو نوع مختلف موجود میباشد ، نوع اول برای کودکان دبستانی و پیش دبستانی است که توسط والدین تکمیل میگردد . نوع دوم برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی است که توسط خود آن ها تکمیل میگردد .
فرزین اعتمادمقدم

آزمون ارزیابی توجه و تمرکز کوتاه مدت COG


توجه شامل كاركرد خاصي از هوشياري است كه به واسطه‌ي آن، گيرنده‌هاي حسي اطلاعات خاص و انتخاب شده‌اي را دريافت و به مغز ارسال مي دارند. با توجه به اين ويژگي،‌ توجه يكي از مؤلفه‌هاي بسيار مهم در بسياري از مشكلات رواني است و نقص در توجه مي‌تواند به بيماري‌هاي مختلفي مانند اختلال نقص توجه- بیش فعالی ، اختلالات يادگيري، اختلالات شناختي، اختلال در كاركردهاي شغلي و روزمره، فراموشي، ضعف حافظه و... بیانجامد. بنابراين استفاده از ابزارهاي كارآمد و روزآمد ارزيابي توجه، براي كمك به درمان اختلالات مرتبط با توجه، بسيار ضروري مي‌نمايد. گروه راه فردا در اين راستا، آزمون‌هاي متنوعي را در اختيار دارد که از جمله اين آزمون‌ها آزمون COG است .
: اين آزمون براي ارزيابي توجه و تمركز کوتاه مدت استفاده مي‌شود.
رده سني: اين آزمون براي مراجعان 4 سال به بالا قابليت كاربرد دارد.
روش اجرا: فرد (بسته به شكل آزمون) بايد يك تصوير خاص را با يك مدل مقايسه كند و همساني آن دو را ارزيابي كند. اين آزمون 6 شكل متفاوت دارد كه برخي از آن‌ها محدوديت زماني دارند و برخي از آن‌ها چنين محدوديتي ندارند و هريك بسته به شرايط و نوع تشخيص لازم، تفاوت‌هايي باهم دارند.
خصيصه‌هاي روانسنجي: پايايي اين آزمون بسيار بالاست و دقت در اندازه‌گيري بسيار خوبي دارد. به علاوه اعتبار يا روايي آن در كليه‌ي زمينه‌ها مطلوب است (نظام آزمون ويینا، 2008).
مستندات علمی: بسياري از پژوهش‌ها در حوزه‌ي ارزيابي شناختي، اين آزمون را به عنوان آزموني مرقون به صرفه، كوتاه و داراي بازده بالا در ارزيابي‌هاي توجه و تمركز معرفي كرده‌اند كه كاربرد گسترده‌اي در اين زمينه دارد (براي مثال: شات و فرانز، 2000؛ دلجنو همکاران، 1989).
علاوه بر ارزيابي مستقيم توجه و تمركز، این آزمون در ارزيابي كلي اختلالات مختلفي مانند اختلالات يادگيري، ADHD، افسردگي، اضطراب و.. و همچنین ارزيابي افراد براي گزينش شغلي نيز به كار مي‌رود (آرنداسی، سامر و هرگوویچ، 2007).


همه ما افراد زیادی را دیده ایم که با وجود داشتن بهره هوشی بالا و دانش کافی ،از موفقیت تحصیلی یا حرفه ای چندانی برخوردار نیستند.عوامل مختلفی بر عملکرد اشخاص تاثیرمی گذارند.علاوه بر "دانش" و "بهره هوشی"،میزان "تمرکز" و "توجه" نیز نقش مهمی در موفقیت عملکردتحصیلی و حرفه ای افراد دارد .
آزمون COG یکی ازآزمونهای کامپیوتری مفید جهت بررسی مولفه های شناختی وذهنی نظیرسرعت واکنش،دقت انتخابی، توجه وتمرکزاست.این آزمون در ارزیابی دقیق از میزان توجه و تمرکزو سطح درک فرد به آزمونگرکمک میکند. نتایج آزمون میتواند آزمونگر را راهنمایی کند که میزان تمرکز فرد در عملکرد های مختلف چقدر است؟ آیا در کار حرفه ای خود توجه کافی را به کارمی برد؟ آیا دقت لازم را در انجام تکالیف شناختی تا پایان تکلیف حفظ می کند؟
در نهایت درمانگر بعد از برآورد میزان دقت و توجه آزمون دهنده میتواند تمرین های لازم را در جهت افزایش میزان تمرکز و توجه وهمچنین بهبود عملکرد فرد ارائه دهد.
در این تست آزمون دهنده به مقایسه اشکال می پردازد .آزمون توانایی فرد را در پیدا کردن اشکال همخوان می سنجد. در مراحل بعدی تکالیف پیچیده تری ارائه می گردد تا هرچه بیش تر فرایند های ذهنی و شناختی آزمون دهنده راچون توجه،تمرکز،ادراک،دقت و... دخیل شود.
ازآنجا که این آزمون شاخص هایی چون توان آزمون دهنده ، عملکرد او در تکلیف های محول شده و میزان دقت را می سنجد،در حوزه های مختلفی چون روان شناسی بالینی،روانشناسی سلامت ، روانشناسی ورزش،هوانوردی وروانشناسی ترافیک کاربرد فراوانی دارد.
در میان تست های مختلف ،آزمونCOG میزان توجه و تمرکز کوتاه مدت را با دقت بیشتر و در زمان کمتر می سنجد و در بسیاری از موقعیتهای شغلی و حرفه ای که نیاز به تمرکز فراوان دارد، قابل استفاده است.علاوه بر حیطه روانپزشکی کودکان و نوجوانان برای بررسی تمرکزگروههایی چون نظامیان و خلبانان نیز تاکنون استفاده شده است.
این آزمون میتواند درجهت بررسی میزان توجه وتمرکز در افرادی باصدمه مغزی نیزاستفاده شود.این آزمون توانایی سنجش تمارض را نیز دارد.
مدت زمان مورد نیاز حدود 15 دقیقه با احتساب تمرین اولیه می باشد.این آزمون برای گروه سنی 4 سال به بالا قابل استفاده است .
فرزين اعتمادمقدم

 

^