وظایف ما در تربیت جنسی کودکمان وظیفه ای اساسی و مهم در آینده ی فرزندمان است

-ایجاد رابطه ی دوستانه و معتمد

به سئوالات کودک دراین باره پاسخ هایی هوشمندانه دهید , از گفتن کلماتی چون زشت هست,بد,دیگه نگو و.... خودداری کنید.

زمینه ای ایجاد کنید تا کودکتان سئوالاتش را برسد 

ممکن است فرزندمان تا 6 7 سالگی هم اشاره ای به این موضوع نکنند

نکته* بعضی والدین فکر می کنند کودک ما که تا این سن سئوالی نپرسیده کودک بسیار خوبی است و اصلا در این مسائل نیست, این طرز فکر کاملا غلط هست,کودک کنجکاوی خودش را دارد پس اگر سئوالی نمی پرسد باید به دنبال جواب در خودتان باشید که یا اعتمادی ندارد و یا فکر می کند شما او را دعوا خواهید کرد پس اطلاعاتش را از جایی دیگر گرفته! پس ما سعی داریم که مقدمات آن را فراهم کنیم تا همه ی مسائلش را با ما در میان بگذارد.

 

-چهارچوب دادن اطلاعات

((حجم اطلاعاتی که می دهید))

مراقب پاسخهایی که می دهید باشید که جواب همان سئوالی که دارد را بدهید نه اضافه تر که فکرش سمتی دیگر برود و یا زمینه ی ایجاد سئوالی دیگر شود.

((تناسب سن))

سن فرزندتان را در نظر بگیرید که در هر سنی میزان اطلاعات متناسب با همان سن را بدهید.

 

-بالا بردن اعتماد به نفس فرزندمان برای دفاع از خودش

((قدرت نه گفتن))

هرجا که کسی خواست او را وادار کند یا به او زور بگوید و یا به بدن اش دست بزند باید نه بگوید و ناراحتی اش را ابراز کند, و والدین را در جریان این امر بگذارد.

((مفهوم خصوصی بودن))

باید اندام های خصوصی بدنش را یاد گرفته و بداند کسی حق دست زدن ندارد جز والدین و در بعضی مواقع با اجازه ی مادر پدرش دکتر.

 

-حفظ حریم

مراقب لباس پوشیدن خود,نوع حرف زدن خود,شوخی های خود جلوی فرزندانتان باشید

((آداب توالت رفتن و حمام کردن))

بهتر است بعد از دو سال با جنس مخالف حمام نرود

آداب دستشوئی رفتن را بیاموزید

حتی بهتر است جلوی دیگران پوشک اش را عوض نکنید

 

*مراقب بودن از فرزندانتان وظیفه ی اصلی شما والدین هست در جمع ها , در همسالان باید کودکتان را زیر نظر داشته باشید و حتی با افراد مورد اطمینان خودتتان او را تنها نگذارید*

 

 

 

 

  • چرا قصه گویی برای کودکان خوب است؟

روانشناسان بسیار تاکید به قصه گویی برای کودکان داردند,قصه مانند بازی راهی موثر در برقراری ارتباط با کودک است ما می توانیم از طریق قصه به کودکمان آموزش دهیم

رفتارهای نامناسبش را به او متوجه کنیم

رفتار های بد او را حذف و رفتارهای خوبش را جایگزین کنیم

اعتماد به نفس کودکمان را بالا ببریم

حل مسئله را در فرزندمان تقویت کنیم

و به او فرصتی دهیم تا سئوال های ذهنش را با ما در میان بگذارد

قدرت تجسم و تخیل , همچنین خلاقیتش را تقویت کنیم

مهارت های ارتباطی آنان را بهتر و دایره ی لغاتش را گسترش دهیم

تقویت حافظه , بالا بردن توجه , دقت کودکان را از طریق قصه گویی بالا ببریم.

  • دقت کردید وقتی کودک شما رفتار بدی می کند زمانی که شما آن را به او می گویید گوش نمی دهد؟یا لجبازی می کند؟

همانطور که گفته شد قصه روشی ست که رفتار های بد کودک را حذف کنیم , قصه به طور غیر مستقیم به کودک رفتار بد را می گوید بنابراین کودک مقاومتی ندارد و باعث می شود که او به آن کار بد فکر کند و تا آخر قصه را بدون اعتراض گوش دهد و پیامد های کار بدش را ببیند.

به این دلیل که کودک در قصه خودش را جای نقش اصلی داستان می گذارد بهتر است که فرد داخل قصه را در رده سنی خودش قرار دهید

در مورد اسمی که می خواهید برای نقش اصلی بگذارید از خودش سئوال کنید

در میان قصه از او سئوال بپرسید یا اینکه چه چیزی به ذهنش می رسد را بگوید

آموزش هایی مثل مسواک زدن,همکاری کردن و مواردی مشابه که می خواهید به کودک یاد دهید را از این طریق می توانید آموزش دهید.

 

 

 

 
 
 

كودكان روش هاي مختلفي براي يادگيري دارند كه متخصصان آموزش و پرورش اين روشها را به سه گروه اصلي :

شنيداري ، ديداري ، حركتي و جنبشي دسته بندي مي كنند .


‍ ‍ ویژگی کودکانی که سبک یادگیری شنیداری دارند

1)اطلاعات را از طريق بلند گفتن براي خود حفظ مي كنند.
2) بايد به آنها به طور شفاهي توضيح بدهيد .
3) ممكن است در دستور العمل هاي نوشتاري مشكل داشته باشند .
4) وقتي كه دارند چيز جديدي را ياد مي گيرند با خودشان صحبت مي كنند .
5)از بحث هاي گروهي بيشتر لذت مي برند تا تنها كار كردن


‍ ‍ ویژگی کودکانی که سبک یادگیری دیداری دارند:

1) معمولا برای به خاطر آوردن مطلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می بندند
2) با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات ، اطلاعات را به خاطر می سپارند.
3) معمولا افرادی مرتب و منظم می باشند.
4)این گونه افراد در تجسم اشیا و طرح ها در ذهن خود توانا می باشند.
5) جذب کتاب های مصور می گردند.

‍ ‍

ویژگی کودکانی که سبک یادگیری لمسی وحرکتی دارند

1) واقعا می خواهد هر آنچه که درباره آن صحبت شده و یاد گرفته است را انجام دهد.
2) دوست دارد در موقع گوش دادن و صحبت کردن در اطراف حرکت کند.
3)غالبا با دست هایش صحبت می کند(در موقع صحبت دستانش را زیاد حرکت می دهد).
4) وقایع را با یادآوری اینکه چه کسی انجام داد بیشتر حافظه می سپارد تا اینکه، کی چی گفت.








پروين حميدي ، مشاور خانواده ، مركز روانشناسي و مشاوره راه فردا

^