یکی از علل کاهش ساعت مطالعه پراکنده درس خوندنه، مثلا دانش آموزی که از 8 تا 10 صبح میخونه، میره ناهار و تلویزیون و موبایل و دوباره تا 3 درس میخونه، بعد دوباره استراحت میکنه و تا 7 میخونه. این فرد درسته که داره مطالعه میکنه اما خیلی پراکنده است و این بی برنامه گی گاهی به ضررشه.

برای افزایش ساعت مطالعه باید پیوسته درس بخونید تا کیفیت خوندنتون هم بالا بره، وقتی دارید مطالعه میکنید وتوی جو درس خوندن هستید به هیچ عنوان قطعش نکنید و تا وقتی که خسته نشدید ادامه بدید. اگر هی وقفه بندازین از حال و هوای درس بیرون میاید.
نکته: برای افزایش ساعت مطالعه صبح ها زودتر از خواب بیدار بشید چون زمان مفیدی برای خوندنه و به کاراتون با نظم بیشتری میرسید!


کند نباش:

اکثر بچه ها فکر میکنن که هرچقدر کندتر مطالعه کنن دقتشون بیشتر میشه و کیفیت بالاتر میره، علم روانشناسی ثابت کرده زمانی که داریم کند مطالعه میکنیم تمرکز کمتری روی درس داریم. پس یکی از راهها برای افزایش سرعت مطالعه اینه که این تصور که هرچه کندتر بخونی بیشتر میفهمی رو از خودتون دور کنین.


وسواس رو کنار بذار:

وسواس در مطالعه یعنی برگشتن و روبه عقب حرکت کردن، منظور اینست که وقتی داری پاراگراف دو رو میخونی بازم به فکر پاراگراف قبلی هستی حتی بعضی ها وقتی دارن صفحات بعدی رو میخونن فکرشون توی صفحات قبلی مونده، این موضوع باعث میشه فکر کنن مطلب رو یاد نگرفتن و روند خوندنشون رو کند میکنه. بدونید که با حل تست بیشتر و مرور در زمانهای متفاوت درس رو یاد میگیرید، یه اصل مطالعاتی هست که میگه اگه یه درس رو دوبار تند تند بخونید بهتر نتیجه میگیرید تا یه بار آروم بخونیدش.


روبه جلو حرکت کن:

منظور اینست که وسواس نداشته باشین نه این که وقتی دارین یه کتاب 100 صفحه ای رو میخونید هی برگه بزنین و چک کنین که چقدر مونده، تمرکز باید روی صفحه موردنظر باشه، برای بعضی ها که تو این قضیه خیلی مشکل دارن توصیه میشه که فصول بعدی کتاب رو چسب بزنن تا فقط به همون فصل دسترسی داشته باشند.
مهارت سرعت بالا داشتن یه مهارت اکتسابیه ...
یعنی اینکه شما با مطالعه بیشتر و توجه به موارد بالا میتونید مهارت سرعت بالا در مطالعه رو کسب کنید و چیز عجیب و مادرزادی نیست.
نکته : اصولا سرعت مطالعه با نزدیک شدن به زمان امتحان یا کنکور رابطه مستقیم داره و هرچی به امتحان یا کنکور نزدیک تر میشین سرعت خوندنتون اتوماتیک بالاتر میره پس خیلی نگران نباشید.


بلند بلند نخون:

حجم مطالب زیاده و نمیشه کل مطلب رو بلند خوند. چون اولا که انرژی زیادی رو ازتون میگیره درواقع وقتی بلند میخونید دوبرابر انرژی صرف میشه! ثانیا سرعت خوندنتون رو کم میکنه، میتونید همین الان امتحان کنید یه جمله رو یه بار توی ذهنتون بگین و یه بار بلند بگید وقتی لب بخواد کلمه رو بگه کند میگه و انرژی گرفته میشه اما ذهن اینطور نیست.


راه نرو:

وقتی دارید موقع درس خوندن راه میرید هم انرژی زیادی ازتون میگیره هم تمرکزتون کمتر میشه. بهترین حالت اینه که چهار زانو پشت میز بشینید و آروم مطالعه کنید. اگر هم میز مطالعه داشته باشیدو پشت صندلی بشینید که عالیه!
توجه : جاتون اونقدر نرم نباشه که خوابتون ببره و انقد سفت نباشه که کمردرد بگیرید.


وسواس رو بذار کنار:

همونطور که قبلا هم راجع به وسواس گفتیم باید بدونید که با یه بار مطالعه نمیتونید 100 درصد مطلب رو یاد بگیرید و یادگیری کامل فقط طی زمان به دست میاد. شما باید چندبار دوره کنید و تست بزنید تا کاملا متوجه موضوع بشید پس موقع خوندن هی استرس نداشته باشید که یادم نمیاد و یاد نگرفتم چون باید اجازه بدید زمان بگذره تا یاد بگیرید.


دراز نکش:

دراز کشیدن وقت درس خوندن یه عادت غلطه چون به کمرتون آسیب میزنید بهترین حالت چهار زانو نشستن پشت میز کوچک یا روی صندلی نشستن پشت میز تحریره.


به اندازه کافی بخواب:

بعضی ها فکر میکنن اگه کم بخوابن در طول روز وقت بیشتری دارن که به کارهاشون برسن که کاملا اشتباهه. اگر میخواید در طول روز بیشترین سطح انرژی رو داشته باشید باید شب یکساعت مشخص بخوابید و صبح یکساعت مشخص بیدار بشید. اگر بدنتون به این نظم عادت کنه در طول روز تمرکز و قدرت و انرژی لازم رو دارید و وسط درس خوندن خسته نمیشید.


ظهرها بخواب اما نیم ساعت:

اینو بدونید که اگه ظهر 2 ساعت بخوابید ممکنه کسل تون کنه اما با نیم ساعت خوابیدن بیشترین بازدهی رو خواهید داشت.
خواب ظهر رو به خواب زمستونی تبدیل نکنید!

صبح ها بیدار شو:

اگه نمیتونید صبح بیدار شید دو تا راه حل دارید اول اینکه به یکی از اعضای خانواده تون یا یکی از دوستاتون که اونم صبح زود بیدار میشه بسپارید تا بیدارتون کنه و دوم اینکه دوتا ساعت زنگدار داشته باشید. یکی رو بذارید وسط اتاق و یکی رو ته اتاق. اینجوری صبح مجبورید برای خاموش کردنشون کاملا از جاتون بلند شید و خواب از سرتون بپره . اینو هم بدونید که این کارا فقط یک هفته لازمه و بعد از اون بدنتون به این نظم عادت میکنه و اتومات بیدار میشید.












الناز صالحي پور ، روانشناس باليني ، مركز روانشناسي و مشاوره راه فردا

^