وقتی با تهدیدی رو به رو می شوید، در نخستین مرحله، بدن خودش را با آدرنالین به منظور جنگ یا گریز مجهز می کند و در مرحله ی بعد، فعالیت فیزیکی، جنگیدن یا دویدن است. در جوامع مدرن، تهدیدها به طور کلی متفاوت هستند. آن ها ضرورتاً با عمل فیزیکی همراه نمی شوند. پاسخ چرخه ی آدرنالین بدن، زمانی ندارد که با تغییرات محیطی رو به رو شود.
پس مردم در دوره ی زمانی طولانی، در حالت مجهز به آدرنالین، با همه ی صدمات اجتماعی، احساسی و روحی حاصل از آن که با بودن در این حالت غیر طبیعی ایجاد می شود، باقی می مانند. ما همگی این ماشین مدرن شگفت انگیز را به منظور نجات از انجام کار فیزیکی در اختیار داریم. یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های کند کردن مقدار استرس و فرآورده های بیوشیمیایی آن، ورزش است. انجام دادن حرکت های ورزشی ملایم مانند شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز، معجزه می کند. اگر دچار استرس می شوید، فقط ورزش های ملایم انجام دهید. ورزش های سخت ذخایر کم انرژی شما را خیلی زیاد مصرف می کنند.
سعی کنید تمرینات ورزشی را پس از کار انجام دهید. وقتی که مقدار استرس بیشتر است، فقط تمرینات ورزشی کششی مانند تای-چی یا یوگا را هنگام صبح انجام دهید. اگر برای مدتی ورزش نکرده اید، به آرامی شروع کنید و آن را به یک عادت تبدیل کنید. سعی کنید به باشگاه ورزشی بروید.

 

 

 

مرکز مشاوره و روانشناسی راه فردا

گردآورنده: نگار صادقی

^