Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/lsdflfg/public_html/libraries/cms/application/cms.php on line 464
روانشناسی بازی های دیجیتال و تاثیرات آن بر کاربران - مرکز مشاوره و روانشانی راه فردا

 

اکثر محققان متوجه شده اند که اثرات بازی های دیجیتال، بیشتر از آثار تماشای تلویزیون یا فیلم ها است. کودکانی که در اوایل قرن بیستم به دنیا آمده بودند با آنچه توسط طبیعت داده می شد، بازی می کردند.از آن طریق آنها ترس را بالا می بردند با حیوان بازی می کردند. در نتیجه، هوشمندانه و سالم بودند. با توسعه شهرهای صنعتی کودکان این دوره به اندازه ی کافی فضای باز ندارند بنابراین بیشتر آنها به خانه هایشان محدود می شوند و وقت خود را صرف بازی های دیجیتال می کنند. بازی های دیجیتال در ابتدا در سال 1958 معرفی شد و پس از آن توسعه در چند دهه آینده سریعا آغاز شد. تخمین زده می شود که80 درصد از کودکان 5 تا18 ساله در اوقات فراغت بازی های ویدیویی انجام می دهند. بازی های دیجیتالی یک ابزار بازی است که می تواند شامل عوامل آموزشی و اجرایی معنادار باشد. محققان گفته اند که معلمان به دنبال بازی های آموزشی مناسب برای حمایت از فعالیت های کلاس درس به عنوان مکمل اضافی هستند. بازی ها می تواند در بسیاری از جنبه های آموزشی مانند انگیزه دادن، دریافت بازخورد و غیره مورد استفاده قرار گیرد. سه حوزه کلیدی وجود دارد که بر بازیکنان بازی تاثیر می گذارد. حوزه ها عبارتنداز :1) محتوای بازی 2) ساختار بازی 3) مکانیسم بازی

1) محتوای بازی: محتوای این بازی ها جنبه ی کلیدی است که کل تمرین به آن وابسته است. محتوای بازی ها می تواند مجموع ریاضی، یک پازل، مسابقه با یکدیگر وغیره باشد. یک پژوهشگر به نام اندرسون ذکر کرد که کودکان با بازی های خشونت آمیز دیجیتال، سطح بالایی از شناخت عمیق، احساسات تهاجمی و رفتارهای پرخاشگرانه را نشان می دهند. محتوای بازی می تواند به رشد تجربه های خشونت آمیز کمک کند.

2) ساختار بازی: در یک بازی دیجیتال مناسب، بازی باید اطلاعات مورد نیاز را برای بازیکن خود نمایش دهد تا بداند چگونه باید بازی کند. اگر هر بخش از بازی به درستی مانند یک داستان یا فیلم متصل نباشد، بازیکن علاقه ای به ادامه بازی دیجیتالی نخواهد داشت. جاذبه یک بازی دیجیتال به اثرات بصری، صداها و غیره بستگی دارد که این در اکثر بازی های اکشن، به ویژه در بازی با ویژگی های خشونت آمیز دیده می شود. در بازی اکشن بازیکنان باید به اندازه کافی هشیار باشند تا به تغییرات جزئی واکنش نشان دهند. بازی های دیجیتالی می توانند مهارت های چرخش ذهنی را بهبود بخشند.

3) مکانیسم بازی: چهار قسمت حیاتی در مکانیسم بازی وجود دارد. آن ها عبارتنداز: امتیازها- برای به دست آوردن امتیاز، بازیکن باید سخت کار کند و سعی در دستیابی به آن داشته باشد. امتیاز باعث می شود بازیکن به شدت انگیزه پیدا می کند و بسیار موثر است.

جایزه- جایره پاداش یک روش دیگر است که باعث تشویق به بازی و صرف زمان بیشتر با بازی می شود. این پاداش ها باید غیرقانونی باشد و این برای امتیاز دادن نیست. بیشتر شبیه یک معلم یا مدرسه که بخاطر عملکرد بالا پاداشی می دهند.

مدالها- این روش برای برجسته کردن شایستگی های بازیکن است. بازیکنان دیگر استعداد بازیکنان ویژه را به طور خاص به رسمیت خواهند شناخت.

هیات رهبر- عاملی است که موفقیت بازیکن را برای پاداش هدف خود هدایت می کند و به آنها انگیزه می دهد تا بازی را با موفقیت به پایان برسانند.

اگر بازی می تواند ذهنیت یک بازیکن را تغییر دهد، می توان از آن برای آموزش استفاده کرد.

اثرات روانی بر بازی های دیجیتال

در یک تحقیق دو گروه از کودکان را انتخاب کردند. یک گروه کودکانی هستند که به عنوان یک بازیگر بی تجربه هستند و گروه دیگر کودکانی که برای بازی های دیجیتال آموزش دیده اند. هنگامیکه آن ها در بازی تجربه می کنند، تفکر بیشتر و توانایی های منطقی را نشان می دهند. تحقیقات نشان داده است که بازی های دیجیتال مهارت هایی را می تواند آموزش دهد و این مهارت ها می توانند در خارج از محدوده بازی مورد استفاده قرار گیرند. بازی های دیجیتال نه تنها جنبه مثبت بلکه جنبه منفی نیز دارد. بازی های دیجیتال به طور مداوم باعث بروز درد فیزیکی از قبیل: تشنج های صرعی، مشکلات مفصلی، عضلات و مشکلات پوستی می شود. زمانی که کودکان بازی های کامپیوتری خشن انجام می دهند، آنها تمایل دارند تا الگوهای رفتاری خشونت آمیز را گسترش دهند. که مشخص شده است 90% بازی های دیجیتال موجود در بازار فعلی شامل فعالیت های خشونت آمیز می باشد.

^