خشم چیست

یک احساس و هیجان است که در همه ی افراد وجود دارد,یک پاسخ طبیعی به احساس ناخوشایند در خطر بودن و یا پایمال شدن حقوق توسط دیگران است و نیرویی به ما می دهد برای مقابله با آن تهدید.      ریشه ی خشم == ترس

خشم در دو نوع می تواند باشد :

سالم و نا سالم

خشم سالم منجر به حل مسئله می شود و خشم نا سالم منجر به رفتار نا کار آمد و افراطی که اغلب با پشیمانی همراه است.

احساس غیر قابل کنترل است,اما وقتی آن احساس به رفتار تبدیل می شود تحت کنترل ماست؛ روانشناسان می گویند نمی توان گفت هنگام بروز خشم آنقدر خشمگین بودم که نفهمیدم دارم چه کار میکنم ؛ مهارت کنترل خشم یکی از مهارتهای مهم و جزء مهارت های ده گانه است.

خشم با چه علائمی در جسم همراه است؟

  • قرمز شدن پوست و گر گرفتگی
  • قلب را تحت تاثیر و توانایی قلب را برای پمپاژ خون کاهش می دهد
  • ضربان قلب و فشار خون بالا می روود
  • آسیب به کبد
  • مشکل در عملکرد روده
  • مشکلات پوستی
  • ترشح هورمون آدرنالین که باعث بروز درد های عضلانی و سردرد می شود
  • خطر ابتلا به زخم معده



افرادی که از فاصله ی بین خشم تا پرخاشگری برای فکر کردن استفاده می کنند عکس العمل پخته تر و اگاهانه تری دارند .

آستانه ی خشم در افراد متفاوت است(جنسیت,سنین مختلف)به طور مثال محرکی که برای فردی ایجاد کننده ی خشمی زیاد است برای فردی دیگر با بی تفاوتی همراه است.

تکنیکهای کنترل خشم

  • نامه ی خشم نوشتن:هرچیزی که در ذهن دارید را بنویسید و خودرا خالی کنید
  • هنگام عصبانیت خوود راه بروید زیرا پیاده روی استرس را کاهش میدهد و راه رفتن باعث تولید هورمون آندروفین میشود که شادی به همراه دارد.
  • روزی چند دقیقه را به آرامش اختصاص دهید جایی راحت را انتخاب کنید چشمهای خود را بسته و به دم و بازدم های خود توجه کنید و سعی کنید از افکارتان خارج نشویذ
  • تنفس هنگام خشم تا چهار شماره دم و تا هشت شماره بازدم حداقل چهار بار تکرار کنید
  • خندیدن باعث می شود کم شدن استرس می شود
  • ورزش کردن
  • سعی کنید در آن لحظه تمرکزتان را به چیزهای دوست داشتنی زندگیتان معطوف کنید تا بعد که راحتتر شدید با آن مسئله مواجه شوید
  • موسیقی های آرامش بخش(بی کلام) گوش کنید
  • کتاب بخوانید یا به هر کاری که دوست دارید مشغول شوید

^