• سمینار سمت - دکتر مظفر

    کارگاه زبان بدن برج میلاد

  • عکسهای سخنرانی شهرداری

    کارگاه زبان بدن شهرداری تهران

  • کارگاه زبان بدن برج میلاد

ریتم حافظه شما

علاوه بر اصول حافظه ای، دو موضوع مهم دیگر نیز وجود دارند که اگر آنها را درک کنید، به شما قدرت می دهند تا در هنگام کسب اطلاعات، کارآیی ذهنتان را دوبرابر کنید و بعد از اینکه اطلاعات را کسب کردید، با یادآوری در هنگام یادگیری و یادآوری پس از یادگیری، کارآیی ذهن خود را دوبرابر کنید.

یادآوری در حین دوره ی یادگیری


برای اینکه کاملاً متوجه عملکرد ریتم حافظه تان در طول دوره ی یادگیری استاندارد شوید، بهتر است خودتان تجربه ی کوتاهی در مورد «یادآوری در حین دوره ی یادگیری» داشته باشید برای چنین کاری، دستورالعمل های زیر را به دقت انجام دهید: فهرست کلمات موجود در زیر را بخوانید، هربار یکی از کلمات را و فقط یک بار؛ بدون استفاده از هیچ سیستم یا تکنیک حافظه ای و بدون اینکه دوباره به کلمه ی قبلی برگردید، بخوانید.
هدف از خواندن این فهرست این است که ببینید بدون استفاده از اصول حافظه چه تعداد واژه را می توانید به خاطر بیاورید. در هنگام خواندن کلمات، فقط سعی کنید تا جایی که می توانید کلمات را به ترتیب به خاطر بیاورید. همین حالا خواندن کلمات را از بالا به پایین شروع کنید و سپس خودتان را امتحان کنید.


بود            این                  محدوده
بیرون        از                   از
چپ          فراتر                 و
دو           لئوناردو داوینچی    و
مال او      که                     دیگر
و            این                    این
این          باید                   راه رفتن
دور         و                     اتاق
از           از                    انگشت
و           می توانست          کوچک
آن          این                     تغییر


یادآوری حین یادگیری تست حافظه


اکنون که خواندن فهرست را به پایان رساندید، بدون اینکه مجدداً روی آنرا نگاه کنید هر تعداد کلمه که می توانید به یاد بیاورید را در یک برگه یادداشت کنید.
حالا عملکرد حافظه تان را بررسی کنید: به عنوان بک اصل کلی، افراد بیشتر مواردی را به خاطر می آورند که در ابتدا و انتهای فرآیند یادگیری آموخته اند. مواردی را که با هم رابطه دارند و همینطور مواردی که متفاوت هستند را بسیار بیشتر به خاطر می آورند.

بنابراین واژه هایی هستند که از این فهرست بیشتر در ذهن می مانند به این شرح است: سه تا پنج واژه ی اول، دو یا سه واژه ی آخر؛ و، از، این (به دلیل تکرار و ارتباط با یکدیگر در ذهن می مانند) و لئوناردو داوینچی، چون از بقیه واژه ها متفاوت تر است. بعلاوه، مردم دسته ای از کلمات فهرست را که خودشان به روش خاصی به هم ارتباط داده اند و همچنین واژه هایی را که به دلایل خاصی برای آنها متفاوت هستند، به خوبی به خاطر می آورند.


توجه به مطالبی که به ذهن سپرده نمی شوند نیز بسیار مهم است، هر چیزی که: در ابتدا و انتهای دوره ی یادگیری قرار ندارد، یا به هیچ وجه مشهور و برجسته نیستند. در بسیاری از موارد این مسئله را به خودتان و زمان ارتباط دهید و سپس سؤال زیر را از خودتان بپرسید: اگر به مدت چهل دقیقه در حال مطالعه ی متن دشواری باشید، در ابتدا احساس کنید که قدرت فهم تقریباً ضعیفی دارید و سپس متوجه شوید که در ده دقیقه ی انتهایی قدرت فهمتان تا حدی پیشرفت کرده است آیا: (الف) فوراً مطالعه را متوقف کرده و نتیجه می گیرید که چون عملکردتان بهتر شده است می توانید توقف کرده و استراحت کنید؛ یا (ب) با این فرض که حالا قدرت فهمتان به جریان افتاده است پس بهتر است تا زمانی که کم کم قدرتتان کاهش یابد، به مطالعه ادامه دهید و سپس استراحت کنید؟


اکثر مردم با این فرض که اگر فهمشان پیشرفت کرده است، پس موارد دیگر هم پیشرفت خواهند کرد، گزینه ی دوم را انتخاب می کنند. اما بر ساس نتایج آزمایشی که هم اکنون شما انجام دادید و همچنین براساس تجربه های شخصی خود شما می توان نتیجه گرفت که فهمیدن و به خاطر آوردن مشابهتی با هم ندارند. آنها تا حد زیادی با هم متفاوت هستند و عاملی که تفاوت آنها را تعریف می کند، مدیریت زمان شماست.


لزوماً تمام آنچه را که می فهمید به خاطر نمی آورید و همینطور که زمان یادگیری شما افزایش می یابد اگر به طریقی شکل خلاء بزرگ در یادآوری را که در میانه های دوره ی یادگیری رخ می دهد، حل نکنید، مقدار کم و کم تری از آنچه را که می فهمید، به یاد خواهید آورد. این ریتم حافظه به هیچ وجه آنچه را که می آموزید، به کار نمی گیرد بلکه سیستم های حافظه را در برمی گیرد. شما به دنبال موقعیتی آموزشی هستید که در آن هم یادآوری و هم فهمیدن بتوانند حداکثر هماهنگی را با هم داشته باشند.


این موقعیت را فقط می توانید با سازماندهی زمان یادگیریتان به روشی انجام دهید که بدون اینکه قدرت حافظه تان در معاینه های یادگیری تنزل پیدا کند، قدرت فهمتان را تا حد زیادی بالا نگه دارد. اگر بیاموزید که چطور می توانید دوره ی یادگیریتان را به واحدهای زمانی مفید تقسیم کنید، این کار نیز به سادگی انجام می پذیرد. این واحدها، در حد متوسط، بین 10 تا 50 دقیقه، متغیر هستند. مثلاً 30 دقیقه خواهد بود. اگر زمانتان را بدین شکل سازماندهی کرده اید، چندین مزیت به سرعت پدیدار می شوند:
1. هر کدام از خلاءهای اجتناب ناپذیر حافظه مثل زمانی که بدون استراحت به مطالعه ادامه می دادید، عمیق نخواهد بود.
2. فقط به جای دو نقطه ی عالی یادآوری در ابتدا و انتهای دوره ی یادگیری، هشت نقطه عالی یادآوری از ابتدا تا انتهای دوره خواهید داشت.
3. چون در حال استراحت هستید، در دوره ی یادگیری بعد بیشتر از زمانی که بی وقفه مطالعه می کردید، استراحت کرده اید. مزیت این استراحت این است که وقتی در حال استراحت هستید هم عملکرد مربوط به یادآوری و هم فهم مطالب، بسیار ساده تر و مؤثرتر خواهند بود.
4. چون در هنگام استراحت هم بیشتر یاد می گیرید و هم مقدار بیشتری از هر جلسه یادگیری را به خاطر می آورید بخشی را که بعد از استراحت مطالعه می کنید، بیشتر درک خواهید کرد. علت این مسئله این است که چون با استراحت پایه ی محکمی ایجاد کرده اید در نتیجه می توانید اطلاعات جدید را در آن زمان پرورش داده و به هم ارتباط دهید. شخصی که استراحت نکرده است، علاوه بر اینکه خسته می شود، مقدار بسیار کمی از آموخته هایش را به خاطر می آورد و در نتیجه به تدریج ارتباط کم و کمتری بین اطلاعات در حال تضعیف شدنی که آموخته است و اطلاعات بسیار سخت و غیرقابل فهمی که تهدیدش می کند، ایجاد می کند.
5. در مقایسه با «حس متعارف»، در هنگام استراحت آنچه آموخته اید به جای اینکه به سرعت از ذهن برود، بیشتر در ذهن تثبیت می شود. علت هم این است که وقتی در یک دوره ی یادگیری جمع آوری اطلاعات را به پایان می رساند، نیمکره های راست و چپ مغز به طور ناخودآگاه شروع به طبقه بندی اطلاعات می کنند. بنابراین زمانی که بعد از استراحت دوباره شروع به مطالعه می کنید، نسبت به مطالعه ی بدون استراحت، دانش آگاهانه ی بیشتری را در اختیار دارید. این بخش آخر از اطلاعات بسیار مهم است چون احساس گناه عمیقی را که ممکن است در هنگام استراحت به شما دست دهد و فکر کنید که باید به کارتان برگردید، از بین می برد.


زمان استراحت شما نباید بیشتر از دو تا ده دقیقه طول بکشد. در هر کدام از این استراحت ها می توانید با پیاده روی کوتاه، درست کردن نوشیدنی برای خودتان، انجام تمرین فیزیکی، تلقین به خود، تفکر یا گوش دادن به موسیقی آرام، کمی به ذهنتان استراحت بدهید.


برای افزایش هر چه بیشتر قدرت حافظه تان و تثبت آن توصیه می شود که در ابتدا و انتهای هر دوره ی آموزشی بررسی و مرور بسیار سریعی از آموخته هایتان در دوره های پیشین و آنچه قرار است در آینده بیاموزید، داشته باشید. این چرخه ی مرور و بررسی مداوم، به تثبیت بیشتر اطلاعات کنونی تان کمک میکند، همینطور که پیشرفت می کنید به شما اعتماد به نفس و موفقیت در حال افزایش و به ذهنتان توانایی حرکت به سوی هدف آموزشی بعدی را می دهد و دیدگاهی کلی از موقعیتی که قرار است در طول کل جلسه ی یادگیری از نظر ذهنی کشف کنید، ارائه می کند.


یادآوری پس از یادگیری


وقتی با تمرین به مرحله ای رسیدید که در طول فرایند یادگیری به راحتی می توانید موارد مختلف را به خاطر آورید، آنچه برای شما مهم است این است که بعد از دوران یادگیری نیز همان کار را برای یادآوری انجام دهید. الگوی یادآوری پس از یادگیری شامل دو «اتفاق غیر منتظره» است: اول، بعد از اینکه چند دقیقه از پایان دوران یادگیری گذشت بیشتر چیزهایی را که آموخته اید، حفظ می کنید؛ دوم، 80 درصد از جزئیاتی را که آموخته اید در طول 24 ساعت پس از یادگیری فراموش می کنید.


اگر یک ساعت از زمان مطالعه تان گذشته است، بالاترین میزان به خاطر آوردن شما بعد از یادگیری تقریباً ده دقیقه بعد اتفاق می افتد. بالاترین میزان، زمان ایده آل برای اولین مرور شماست. عملکرد مرور به این صورت است که اطلاعاتی را که هم اکنون دارید در ذهنتان حک میکند تا آنرا قابل اعتمادتر و محکم کند. اگر بتوانید در اولین نقطه ی برجسته مرور کنید، به جای اینکه اطلاعات جزئی را فراموش کنیم، در ذهن ما ثبت می شوند. مثلاً اگر یک ساعت مطالعه کرده اید، اولین مرور را باید بعد از ده دقیقه و دومین مرور را نیز 24 ساعت بعد انجام دهید. سومین مرور یک هفته بعد و چهارمین مرور یک ماه بعد باید انجام بپذیرد. به طور متوسط تمام این مرورها در واحدهای زمانی براساس عناصر تقویمی یعنی روز، هفته، ماه و سال، رخ می دهند.


هر مرور به زمان بسیار کمی نیاز دارد. بار اول باید شامل مرور یادداشت های حافظه ای از نقشه ذهنی در مورد اطلاعات پس از دوران یادگیری باشد. مدت زمان آن ده دقیقه برای یک دوره ی آموزشی یک ساعته خواهد بود. بعد از اولین مرور، مرورهای بعدی باید شامل یادداشت سریعی از اطلاعات اصلی در موضوع مورد علاقتان و سپس مقایسه یادداشت های سریع با یادداشت های اصلی باشد.


هر بخشی را که جا انداخته اید می توانید پر کنید و هر اطلاعات جدیدی را که در طول دوره بین مرورها آموخته اید، می توانید به نکته های حاشیه ایتان اضافه کنید. با این روش به خاطر آوردن تمام اطلاعاتی که همیشه نیاز دارید در دسترستان باشند، تضمین می شود.


جالب اینجاست که هرچه بیشتر یاد بگیرید، یادگیری بیشتر برای شما راحت تر می شود. مثل این جمله ی مذهبی است که «اگر به کسی چیزی داده شود ولی از او خواسته نشود، همان مطالب اندک نیز از بین خواهند رفت.»

 

 

 

مرکز مشاوره و روانشناسی راه فردا

گردآورنده: بهارک حسینی ( روانشناس استرس و اضطراب ) - نگار صادقی

 

لينك هاي مرتبط

لينك مرتبط مركز مشاوره راه فردا

جهت مشاهده ويديوهاي برنامه صبحي ديگر با حضور جناب دكتر مجيد محمودي مظفر  بر روي لينك آپارات كليك كنيد.

مقالات

موسیقی و جایگاه آن در رشد کودکان

جنین انسان بیست هفته پس از تشکیل نطفه , صداهای خارج از رحم و از جمله موسیقی را می شنود و تحقیقات نشان می دهد که یک نوزاد قادر است آنچه را که در محیط رحم مادر می شنود ,

نوجوان،شهروند تنها!

مدتی پیش یکی از مراجعانم نزد من شکایت می‌کرد که دختر 11 ساله‌اش عاشق شده است! می‌گفت او هنوز 11 سالش هم نشده. پسرک را هم دیده‌ام. یک‌بار می‌خواستم بزنم زیر گوشش. همه‌اش به خاطر دوستان مدرسه‌اش است. آنها ماهواره دارند. محرم و نامحرم سرشان نمی‌شود

 

 

برگزیده ها

جشن روز جهانی کودک

مراسم روز جهانی کودک، معاونت اجتماعی شهرداری تهران ، تالار خانه فرهنگ زرگنده

برنامه تلویزیونی صبح دیگر

پشت صحنه برنامه تلویزیونی صبح دیگر

کسب ایزو URS انگلستان

اولین و تنها مرکز مشاوره روانشناسی و مشاوره  دارای ایزو URSدر ایران

مجوز مرکز تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با همکاری سازمان نظام جوانان ، تعداد محدودی مرکز تخصصی جهت مشاوره خانواده در نظر گرفته اند. مرکز مشاوره راه فردا نیز از برگزیدگان این مراکز می باشد..

28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
پشت صحنه آخرين برنامه صبحي ديگر در سال 1394
همايش زبان بدن در بندر عباس94/11/15
پشت صحنه برنامه خانواده يك 1395/8/20
پشت صحنه برنامه صبحي ديگر14/10/94
برنامه زنده زاينده رود
روز جهاني كودك پاييز 94
^